Skip to content
Lena Utnes Näs12. mai 2017 15:53:08 CEST4 min read

Kunstig intelligens og dens rolle i netthandel

Kunstig intelligens

Kunstig intelligens kan defineres som:

datasystemer som er i stand til å ta “intelligente” valg og videreutvikle seg selv basert på store datamengder.

Området har vært hett på en global skala en stund, og blir stadig hetere. Det spås å være et av de mest påvirkende områdene de neste ti årene, med forskning som eksempelvis viser til at chatbots vil stå for 85% av all kundekontakt innen 2020. Grunnet slike påstander og utviklingen som foregår er det ikke uforståelig at det er knyttet en del frykt til at kunstig intelligens vil ta betydelige andeler av jobbmarkedet. Mot slutten av 2016 leverte selskapet Otto sin selvkjørende lastebil, den første leveransen på 50.000 Budweiser på en nesten 200km lang rute. Selvom selskapet bak (Uber) mener dette ikke vil stjele yrkessjåførenes levebrød, da lastebilene kun vil dekke lengre strekninger på motorveiene og fortsatt være avhengig av lokale sjåfører, er det ikke akkurat et stort tankesprang å se hvordan dette vil gjøre yrkessjåfører unødvendige på sikt.
Det er ikke bare innen transport teknologien vil bli implementert. Ettersom at teknologi allerede er inkorporert i så og si alle områder av våre liv, og fortsetter å dukke opp i nye områder, er det ikke vanskelig å se for seg hvordan kunstig intelligens vil spre seg. Distribusjonsnettverket er der. Nesten alle mennesker på jorden vil få kunstig intelligens som en del av hverdagen, ved å benytte helt “ordinære” ting som smarttelefoner, datamaskiner og biler. Her kan det dukke opp forbedrede brukeropplevelser på trivielle, daglige bruksområder som å beregne den raskeste ruten fra a til b, men også nye revolusjonerende endringer. Et av disse områdene er førerløse biler, hvor store og kjente selskaper som Waymo (Google), Uber, Tesla, Apple (som vi egentlig aldri vet helt hvor vi har) og Nvidia (leverer løsninger til Toyota, Audi og Mercedes) er involvert i et av vår tids største kappløp. Samtidig er det naturligvis flere områder, som vi ikke ser eller tenker over, hvor kunstig intelligens kan (og vil) påvirke stort.
Utviklingen er rask, og stadig oftere ser det ut til at den skyter fart. Systemene blir stadig smartere og i stand til å løse nye problemer eller begi seg på nye områder som før var utenkt. Et godt eksempel på dette er AlphaGo, et dataprogram fra Google DeepMind, som tidlig i 2016 slo verdensmesteren Lee Sedol i spillet “Go”. Dette kan virke trivielt, men dette er et spill med uendelig mange valgmuligheter og taktikker, og har dermed blitt brukt som en målestokk i miljøet. En annen stor del av denne utviklingen er også et minkende behov for vedlikehold og “trimming” av ekspertene bak systemene. På samme måte som vi ser at selvkjørende biler gjør færre feil og blir stadig mer uavhengige av hjelp fra sjåfører, ser vi også denne type utvikling av kunstig intelligens i sin helhet.
Det er vanskelig å forutse hva denne stadig raskere utviklingen vil lede til. I et forsøk på å sikre at utviklingen av kunstig intelligens er stabil og sikker, har seks tunge profiler i Silicon Valley-miljøet, bestående av Elon Musk (Tesla, SpaceX, PayPal), Peter Thiel (PayPal, Facebook), Sam Altman (Y Combinator), Jessica Livingston (Y Combinator), Reid Hoffman (LinkedIn) og Greg Brockman (Stripe), gått sammen for å opprette OpenAI. Dette viser at betydningen av kunstig intelligens i fremtiden antas å være såpass stor at noen av IT-bransjens største aktører ser det som nødvendig å legge til rette for den.
 

Kunstig intelligens i netthandel

I netthandel har kunstig intelligens begynt å få plass som salgsfremmende løsninger. Fokuset er på å gi økonomiske fordeler, enten i form av økt omsetning eller ved å kutte kostnader. Løsningene kan implementeres i flere deler av en nettbutikks økosystem, være seg lager, logistikk, økonomi eller annet. Den delen nettbutikker flest styrer selv og som anses som viktigste er selve nettsiden nettbutikken ligger på. Her kan kunstig intelligens implementeres på flere måter, for å enten øke frekvens eller volum i salg, eller gi tidsbesparing.
Det er ingen hemmelighet innen (nett)handel at personalisering gir gode resultater som økt konverteringsrate og høyere andel av returnerende kunder. Det er innen dette området at kunstig intelligens gjør fremmarsj for tiden. Med skreddersydde søkeresultater og tilbud for hver enkel kunde, konverterer vi hver kunde til leads av høyere kvalitet enda fortere og i større grad. Resultatene man er ute etter dukker opp umiddelbart, og resultatene man ikke visste at man var ute etter dukker opp som forslag, i stedet for dagens utbredte, statiske og generiske forslag som vi selv har plukket ut.
For å tilpasse løsningene til personalisering, har fokuset for kunstig intelligens i netthandel blitt, kort sagt, å analysere hva kunder har gjort og dermed forutse hva de kommer til å gjøre. Dette gjøres ved innhenting av vanvittige mengder data (“big data”), analysere dataen og se mønster som benyttes til å styre avanserte sannsynlighetsberegninger for hvilke utfall som er mest realistisk. Det er nettopp her kunstig intelligens stadig blir mer treffsikker, hvor ulike løsninger rapporterer treffsikkerhet på over 99%. Dette, kombinert med det faktum at slike systemer kan gjøre alt dette på egenhånd og tilpasse nettbutikken på ulike områder basert på den spesifikke besøkende og en tilpasset sannsynlighetsberegning for nettopp hver eneste kunde, gjør det svært lukrativt for nettbutikker.

avatar

Lena Utnes Näs

Head of Marketing

KOMMENTARER

RELATERTE INNLEGG