Google Automated Discounts - GAD (Googles Automatiske Rabatter) er en AI-funksjon som justerer produktpriser dynamisk basert på etterspørsel, konkurrentpriser og andre faktorer – helt automatisk. Målet er å øke fortjeneste og konverteringer. Men nå har Forbrukertilsynet slått fast at bruken av dette verktøyet bryter med norsk lov.
Hvordan fungerer Googles automatiske rabatter?
Prisen oppdateres automatisk i Google Shopping-annonser og på produktlandingssiden i nettbutikken din. Dette betyr at en kunde kan se én pris i et Google-søk, mens en annen kunde, basert på forskjellige faktorer, kan se en annen pris for det samme produktet.
For mange nettbutikker er dette en fordel fordi man kan optimalisere prisene for maks lønnsomhet. Men, det er også her utfordringene oppstår.I Norge har vi strenge regler for prismerking og markedsføring. Førprisreglene sier blant annet at en rabatt må være basert på den laveste prisen produktet har hatt de siste 30 dagene. Hvis Google kontinuerlig justerer prisene med algoritmer, kan det bli vanskelig å dokumentere en korrekt førpris.
Blivakker har allerede uttrykt bekymring for at dette kan være i strid med markedsføringsloven. I et intervju med E24 sier gründer Einar Øgrey Brandsdal at selskapet ikke tør å ta i bruk verktøyet av frykt for gebyrer fra Forbrukertilsynet.
Forbrukertilsynet har nå slått fast at bruk av Google Automated Discounts ikke er lovlig i Norge. Dette fordi løsningen setter førpriser som ikke er i tråd med regelverket. Næringsdrivende som bruker verktøyet vil derfor kunne bryte norsk lov.
👉 Les hele uttalelsen fra Forbrukertilsynet
Oppdatert innsikt fra E-handelsdagen
Mystore var nylig til stede på E-handelsdagen, arrangert av Inevo, hvor Forbrukertilsynet deltok i en paneldebatt sammen med nettbutikker og markedsføringsbyråer. Her ble det gjort flere tydelige avklaringer:
– Google Automated Discounts er ikke forenlig med prisopplysningsforskriften § 9a, slo Forbrukertilsynet fast.
Det ble også reist spørsmål om verktøyet kan være i strid med konkurranseloven, som forbyr ulovlig prissamarbeid. Dette må i så fall vurderes av Datatilsynet eller Konkurransetilsynet.
Forbrukertilsynet var tydelige på at det er norske lover som gjelder for norske nettbutikker – uavhengig av hva som tillates i andre land. De nevnte likevel at det kan bli aktuelt med dialog med andre EØS-land rundt denne problemstillingen fremover.
Hvis du har vurdert å teste Google Automated Discounts, bør du unngå det inntil videre. Forbrukertilsynet har vært tydelig: Du kan risikere økonomiske reaksjoner ved bruk, fordi du ikke overholder kravene til korrekt førpris.
Selv om internasjonale aktører har tatt i bruk verktøyet og sett resultater, er det regelverket i Norge som gjelder for norske nettbutikker – og der er konklusjonen nå klar.
Hos Mystore har vi fulgt utviklingen av Google Automated Discounts nøye. Med Forbrukertilsynets tydelige konklusjon er det klart at løsningen ikke er forenlig med norsk lovgivning per i dag.
Vi kommer derfor ikke til å støtte GAD så lenge det medfører brudd på markedsføringsloven. Vårt mål er å tilby funksjoner som er både effektive og lovlige. Vi fortsetter å følge situasjonen tett, og holder våre kunder oppdatert dersom regelverket skulle endre seg.
1. Hva er forskjellen mellom Automatiske Rabatter og vanlige rabatter?
Vanlige rabatter settes manuelt av nettbutikken, mens Automatiske rabatter bruker AI til å justere prisene i sanntid basert på markedssignaler og konkurrentenes priser.
2. Kan jeg bruke Automatiske Rabatter i Norge?
Nei. Forbrukertilsynet har slått fast at bruken av GAD bryter med norske regler for prismerking og førpris, og kan føre til økonomiske reaksjoner.
3. Hva er risikoen ved å bruke Automatiske Rabatter?
Du risikerer å bryte markedsføringsloven og få reaksjoner fra Forbrukertilsynet. I tillegg kan ulik prising oppfattes som villedende av kundene.
4. Kommer Mystore til å støtte Automatiske Rabatter i fremtiden?
Ikke slik situasjonen er nå. Vi prioriterer løsninger som er trygge og lovlige å bruke i Norge.