Mystore.no Blogg

Hva er egentlig søkemotoroptimalisering? Vår ekspert svarer

Skrevet av Eirik Barosen Antonsen | 20. april 2023 13:06:49 Z

Mystore får mange henvendelser fra nettbutikker som ønsker å arbeide med søkemotoroptimalisering, men er litt usikre på hva det er og hvilke grep de kan gjøre for å forbedre sin organiske synlighet. Vi har tatt en prat med en av våre markedsføringseksperter for en nærmere oppklaring og tips om hvilke applikasjoner som kan være nyttige.

 

Heisann Joakim, la oss starte med det mest grunnleggende, hva er egentlig en søkemotor?

En søkemotor er et dataprogram som skal hjelpe brukerne med å finne nettsider som har informasjonen som en ønsker. Den som er desidert mest populær er Google, men vi har også andre eksempler som Bing, Yahoo, DuckDuckGo og Startsiden. Enhver søkemotor har ulike algoritmer og vil gi ulike resultater om du søker på den samme spørringen.

 

Hvorfor er det viktig at nettbutikker bruker tid på å arbeide systematisk med søkemotoroptimalisering?

En god SEO-strategi vil hjelpe deg med å rangere høyere på søkemotorresultatsiden for relevante søkeord og gi deg bedre synlighet for potensielle kunder. Hvis nettbutikken din ikke er optimalisert for søkemotorer, kan det være vanskelig for potensielle kunder å finne nettstedet ditt. Det er også viktig å merke seg at de fleste brukere sjelden går utover de første sidene med søkeresultater, så hvis nettstedet ditt ikke vises på disse sidene, vil du gå glipp av potensielle kunder og salg. Søkemotoroptimalisering handler jo på mange måter om å gjøre nettbutikken din så brukervennlig som mulig så i beste fall fører det jo også til en forbedring av konverteringsfrekvensen i nettbutikken.

Foto: Joakim Wintheroy som til daglig hjelper titalls nettbutikker med markedsføring

 

Hvordan finner søkemotoren nye nettsider?

Når en nettside indekseres gjøres det ved hjelp av automatisert programvareverktøy som kalles “spider” eller “bots”. Disse verktøyene følger interne og eksterne lenker fra en nettside til en annen og gjennomsøker (crawler) kontinuerlig hele nettet for å oppdage nye nettsider. Når de kommer på dine nettsider så indekserer den innholdet for å deretter legge det i databasen til den aktuelle søkemotoren. Det er viktig å være bevisst på hva de scanner for og kunne tilpasse innholdet i nettbutikken etter hva de søker.

Informasjonen som hentes når innholdet indekseres er:

  • Nettstedsadressen (URL)
  • Tittel på nettsiden
  • Beskrivelse på nettsiden
  • Nøkkelord
  • Antall og type linker på nettsiden
  • Informasjon om bilder, video og lydfiler på siden
  • Tekstinnholdet på siden


Søkemotorer har også verktøy til å bistå netteiere for indeksering og ekstra informasjon rundt den organiske synligheten, som for eksempel Google Search Console og Bing Webmasters Tools.

Vi opplever også at det for tiden tar tid før sidene indekseres og at Google får med seg endringer på nettsiden, og det er bare en av mange grunnen til at en burde aktivt arbeide kontinuerlig med søkemotoroptimaliseirngen (SEO).

 

Har du noen bonustips for de som ønsker å øke sannsynligheten for en raskere indeksering av nettbutikken sin?

– Ja, vi har noen anbefalinger vi bruker å gi som kan hjelpe på at nye nettsider og endringer blir oppdaget raskere.


Sende inn sitemap i Google Search Console: En sitemap er en oversikt over alle sidene på nettstedet ditt som skal indekseres av søkemotorene. For å øke sjansen for raskere indeksering bør du sørge for at sitemapen er oppdatert og inkluderer alle nye sider og endringer på nettstedet ditt.

Bygge interne og eksterne lenker: Å ha interne lenker mellom sidene i nettbutikken din hjelper søkemotorene med å forstå strukturen og innholdet ditt. Å få eksterne lenker fra andre nettsteder kan også øke autoriteten til nettbutikken din og dermed hjelpe til med å øke synligheten i søkeresultatene.

Oppdatere nettstedet regelmessig: Søkemotorene liker oppdatert innhold, så det å legge til nye sider og blogginnlegg regelmessig kan hjelpe deg med å holde nettstedet ditt friskt og relevant. Dette kan bidra til å øke sjansen for at søkemotorene vil indeksere nettstedet ditt raskere.

 

Hvordan brukes en søkemotor?

Som regel brukes søkemotoren til en spørring eller et søk. En spørring er et bestemt spørsmål eller en forespørsel som en bruker skriver inn i søkemotoren. Dette kan være et enkelt søkeord eller en hel setning som brukeren ønsker å finne informasjon om. 

Et søk, derimot, viser til hele prosessen med bruken av søkemotoren til å finne informasjon på internett. Søket starter med at brukeren skriver inn en spørring i søkemotoren, som deretter navigerer gjennom relevante resultater fra ulike sider.

Derfor anbefaler vi å undersøke hvilke type søker brukerne gjør relatert til produktene dine for å kunne gi de mest mulig verdi i for eksempel produktbeskrivelser, produkttitler og kategoribeskrivelser.


Strålende Joakim, kunne du forklart mer om hvordan vil de ulike spørringene og søkene presenteres i søkemotorene?

Så klart Eirik! Det som er viktig å være klar over er at hvert resultat vil være påvirket av søkerens tidligere søk, søkerens posisjon i landet og når på dagen søket gjøres. Derfor er det viktig å ha verktøy som Google Search Console som gir deg en mer objektiv og nøytral søketermsrapport enn kun dine egne analyser. Les mer om hvordan du setter det opp i din Mystore butikk her.

Det første som presenteres helt øverst er svært ofte annonser, eksempelvis Google Ads eller Microsoft Ads, eller rike resultater. Søkemotorresultatet, populært kalt Search Engine Result Page (SERP) på engelsk, viser en rekke ulike svar i form av:

  • Bilder
  • Rike resultater (Wiki og Schema)
  • Tekst resultater
  • Kart og muligheter i nærområde (Google Min Bedrift)

For at din nettbutikk skal få flest mulig organiske visninger og klikk er det viktig med en bra autoritet hos søkemotoren. Nettsidens autoritet vil påvirke plasseringer for både annonser og organiske rike resultater.

 

Hvilke applikasjoner anbefaler du for de som ønsker å starte med søkemotoroptimalisering?

– Nylig lanserte vi en ny og helt gratis funksjon som heter Dynamisk SEO som passer perfekt for de som ikke har mye meta-innhold i nettbutikken. Her kan en spare mye tid slik at en heller får prioritert andre justeringer og forbedringer istedenfor. I tillegg vil jeg anbefale Schema Markup som forenklet forklart hjelper til med hvordan informasjonen på nettsiden struktureres og øker sannsynligheten for organiske visninger. Mystore har også utviklet en Dynamisk sjekkliste som skal gjøre det enklere å vite hvor en skal starte med tekstarbeidet i nettbutikken.

Ellers tar også markedsføringsavdelingen imot henvendelser for dere som ønsker ekstra bistand i form av analyser, tekstarbeid og annen hjelp fra våre norske seo eksperter.