Mystore.no Blogg

Hvordan gjorde vi handel enklere i 2022?

Skrevet av Eirik Stavem | 31. januar 2023 14:17:14 Z

Hvordan gjorde vi handel enklere i 2022?

Vi i Mystore lever for å gjøre handel enklere gjennom vår fleksible og sømløse plattform, og tjenestene vi tilbyr. Og ikke minst gjennom å dele vår kunnskap gjennom rådgivning og kundestøtte. 

Når vi hver eneste dag lever etter mantraet «stolt, men ikke fornøyd» som vår gründer Yngve Larsen likte å bruke, betyr det at vi hele tiden ser fremover og leter etter ting vi kan forbedre, og glemmer ofte å se tilbake på alt vi allerede har gjort.

Det er derfor en hyggelig øvelse å spole tilbake til starten av 2022 og se på alt vi har forbedret. Dersom du leser helt til slutten kommer det også noen hint om hva 2023 kommer til å bringe og en liste over noen av lanseringene vi har gjort så langt i år.

Noen av de største forbedringene i 2022 har vært knyttet til:

Sikkerhet og infrastruktur

Plattformen vår håndterer mange milliarder (!) henvendelser i året, noe som krever at vi stadig forbedrer infrastrukturen vår og sørger for at den håndterer både «rolige» dager og litt mer travle dager som Black Friday har vært de siste årene. I år har vi tatt enorme steg på denne fronten, noe som først og fremst vil merkes for våre kunder gjennom økt stabilitet og raskere sidevisninger.

Vi har i tillegg hatt et særlig fokus på sikkerhet, sammen med kompetente ressurser hos vår eier Visma, og har tatt store løft på området.

Tross dette fokuset har vi også lansert mye spennende forbedringer og innovasjon på plattformen.

 

Innkjøp, mottak, varetelling og mer!

2022 var året vi for alvor tok steget inn i logistikk-sfæren. Med støtte for å gjøre innkjøp og mottak sømløst integrert med resten av plattformen kan vi hjelpe kundene våre å effektivisere innkjøpsprosessene sine.

Innkjøp har aldri vært enklere!

Når vi i tillegg har lansert vår nye varetellingsmodul gratis til alle kunder er det med stolthet vi kan si at vi stadig styrker oss rundt målet om å gi kundene våre full kontroll på lageret sitt. 

Smooth varetelling med scanning. Blir det neste RFID?

Det neste steget på dette området, som allerede er i tidlig pilot, er "ekte" støtte for flere lokasjoner per produkt. Mer info kommer i løpet av det kommende året.

 

B2B

Noe vi ikke har snakket så mye om, er at vi har bred støtte for B2B-butikker. Dette ble styrket da vi lanserte støtte for å lage tilbud som enkelt konverteres til ordre når kunden har godkjent det. Dette kommer på toppen av ulike forbedringer av vår kundegruppe-modul, som lar deg skreddersy priser til ulike kundegrupper.

Vår nye tilbudsmodul

 

Modernisering av brukergrensesnitt

Kontrollpanelet til plattformen vår er snart tjue år gammelt, og vi jobber stadig med å forbedre både brukeropplevelse og design. I år har vi gjort mange og store endringer som vi håper gjør hverdagen bedre for de som bruker mye tid i kontrollpanelet vårt.

 

Tidsbesparelser

Å hjelpe våre kunder å spare tid er et viktig målbilde for oss. Dersom du kan spare tid på å administrere produkter, ordrer med mer, så kan den tiden brukes til mer verdiskapende aktiviteter. Det gjøres stadig små forbedringer, men noen ganger kommer vi med store løft. I år var det «bulk editor» eller masseendrings-modulen vår som lar deg filtrere ut produkter og gjennomføre samme endring på mange produkter samtidig!

Mye tid å spare når man kan redigere hundrevis av produkter samtidig

 

Utvidelser

Gjennom alle årene vi har jobbet med plattformen vår er det laget utrolig mange utvidelser i tillegg til kjernefunksjonalitet. Fra menypunktet «Apps > Innstillinger» i kontrollpanelet har vi gjennom året tilgjengeliggjort flere og flere av våre utvidelser slik at våre kunder kan finne og installere dem selv.

Sist ut var Ordreassistent og Varetelling, som samtidig ble gjort gratis til alle kundene våre.

 

Hva vil 2023 bringe?

Datakasse, kassasystem, POS. Her kommer versjon 4.0!

Vi har de siste to årene jobbet med å bygge en mer solid grunnmur for vårt kassasystem, og 2023 blir året der alle våre kunder får denne nye versjonen. Den har allerede mye nytt, blant annet støtte for byttelapp, raskere refusjon, i tillegg til å legge til rette for at vi skal øke innovasjonstakten betraktelig i året som kommer.

Designmaler og mal-konfigurasjon

I 2022 jobbet vårt frontend-team nesten utelukkende med å bygge en helt ny mal-konfigurator og tilhørende maler på toppen av denne. Målet er lynraske og pene maler som konverterer godt, samtidig som de tilfredsstiller tekniske krav som eksempelvis Google Pagespeed.

Fortsatt et stykke igjen, men det nærmer seg

Sømløshet og økt kvalitet

Et viktig stikkord for vår produkt-strategi i 2023 er sømløshet. Vi skal sørge for at de ulike funksjonene i plattformen fungerer godt, samtidig som de fungerer godt sammen.

Vi kommer også til å tette ulike kjente “hull i plattformen, som mange av kundene våre har spurt om i mange år. Hørte vi noen som sa 3 for 2? Eller ønskeliste? Vi ser frem til et produktivt år, hvor vi skal gjøre vårt ytterste for at handel skal bli enda enklere på lag med kundene våre.

Lanseringer i 2022

For de mest detaljorienterte følger en liste over noen av lanseringene som ble gjort i 2022:

  • Januar
    • Varetelling i ny versjon med utbedret scanne-modus
    • Forbedret flyt ved opprettelse av manuelle ordre
  • Februar
    • Nytt dashboard for våre datakasse-kunder
    • Støtte for primær-kategori for produkter som finnes i flere kategorier
    • Forbedret omsetningsrapport
  • Mars
    • Pakkeprodukter i ny versjon gikk i pilot
    • Varslinger og automatiseringer som sørger for at produkter med lagersaldo ikke blir liggende deaktiverte i nettbutikken
  • April
    • Logging av endringer på produkter i kontrollpanelet
    • Nytt og mer moderne brukergrensesnitt i produkt-administrasjonen i kontrollpanelet
  • Mai
    • Ny header i kontrolllpanelet
    • Første versjon av vår interne "appstore" lansert
  • Juni
    • Støtte for multilokasjoner på produkter i tidlig pilot
    • HTTP2 lansert på plattformen
  • Juli
  • August
    • Støtte for WebP-format
    • Filter på produktstatus i kontrollpanelet
  • September
    • Ny kundeportal i kontrollpanelet
    • Ny branding i kontrollpanelet
    • Nytt og mer moderne brukergrensesnitt i ordrebehandlingen i kontrollpanelet
    • Støtte for "planlagt levering" på ordrer
    • Støtte for "kundeansvarlig" per kunde
    • Pilot på nytt dashboard
    • SEO-forbedringer på produsentnivå, bl.a. underkategorier per produsent
  • Oktober
    • Støtte for "dynamisk SEO"
    • Kundeklubb utbedret, med bl.a. filter i ordrebehandlingen for prioritering av ordre
    • Støtte for global mva på produktpakker
    • Forbedret opplasting av produktbilder
  • November
    • Siste versjon av vår datakasse (POS 4.0) i stabil pilot hos 10 kunder
    • Støtte for å ekskludere rabatter på produkter som allerede er rabattert via B2B eller kundeklubb
    • Vår nye Youtube-kanal med masse opplæringsmateriale ble lansert
    • Støtte for custom tags på produkter
    • Gavekort solgt i nettbutikk kan nå scannes i datakassen
  • ...