Slik gjør vi handel enklere. Hver dag.

Få bedre kundeinnsikt med GA4 og utvidet netthandelssporing

Google Analytics 4

Utvidet netthandelssporing for Google Analytics

Sporing av utvidet netthandel (Enhanced Ecommerce) i Universal Analytics-området gir deg muligheten til å få utvidet informasjon om trafikken som kommer inn i nettbutikken.

Utvidet informasjon som Universal Analytics henter ut:

  • Besøkende som har vært inne på et produkt
  • Besøkende som har lagt produkt i handlekurven
  • Besøkende som har startet checkout
  • Besøkende som har fullført handel

Skjermbilde på hvordan utvidet netthandel presenteres:

Noen av fordelene med utvidet netthandelsporing:

  • Du kan få bedre innblikk hvor i kjøpstrakten besøkende faller ut
  • Du kan lage målgruppe ut av de forskjellige trinnene i kjøpstrakten, for så å annonsere mot aktuell målgruppe
  • Du kan få bedre innblikk i hvilke produktkategorier som selger og ikke, og hvordan plassering av produktene påvirker salget.
  • Du får grundigere analyse av netthandelsdata

Ønsker du å se flere fordeler du kan dra nytte av, kan du sjekke denne artikkelen fra Google

Google Analytics 4

Google Analytics 4-område
Kunder forventer å kunne samhandle med bedrifter der det er mest praktisk for dem – for eksempel å undersøke et produkt på telefonen og deretter kjøpe det senere på datamaskinen. Å få innsikt i disse brukerreisene er avgjørende for at du skal kunne forutsi kundenes behov og gi gode opplevelser. Dette er grunnen til at Google Analytics 4-området (populært kalt GA4) er laget for å håndtere de ulike datastrømmene dine.

Full rapportering på tvers av enheter
Brukere bytter ofte enhet eller profil når de samhandler med nettstedet ditt. Den nyeste Analytics-opplevelsen kan identifisere brukere på tvers av data fra forskjellige enheter. Dette betyr at GA4 kan måle én enkelt brukerreise på tvers av enheter basert på de beste tilgjengelige brukerid. Du kan bruke Googles påloggede data, ta med din egen identifikator for påloggede brukere, eller sømløst bruke begge deler, og GA4 vil alltid velge det beste tilgjengelige alternativet for hver situasjon.

Samlet rapportering for nettside og apps
GA4-området gir verdi til bedriften din hvis du bare har et nettsted eller dersom du bare har en app, men hvis du har begge deler, kan det gi deg innsikt i reiser på tvers av plattformer.
GA4 lar deg måle nettsider og apps på tvers av alle rapporter for første gang i Analytics. Universal Analytics-området kan til sammenligning bare la deg måle nettside.

Integrert rapportering og analyse
Gitt de mange forskjellige måtene folk samhandler med virksomheten din, trenger du fleksible verktøy for å forstå mange datastrømmer. Den nyeste Google Analytics-opplevelsen kan sømløst og intelligent kombinere alle datastrømmene dine for å rapportere nøkkelinnsikt som er unik for virksomheten din.
Du kan til og med gå lenger enn forhåndsdefinerte rapporter med analyseverktøyet, som gir deg nye og mer fleksible måter å undersøke dataene dine.

Når bør jeg sette opp GA4?
Vi er inne i høysesongen når det gjelder netthandel. Kommer du i gang med GA4 vil du få mer talldata og bedre sammenligningsgrunnlag frem mot neste års høysesong. Det vil gjøre fremtidig analyse og rapportering mer meningsfylt, samt å fange opp flere trender og innsikt over en lengre periode.

Oppdateringer og nyheter
Mange funksjoner er allerede tilgjengelig for bruk i GA4 i dag, men fremtidens Analytics-opplevelse kommer til å bli fylt opp av nye og spennende funksjoner som gir deg enda mer nytte av GA4 som analyseverktøy. Dette kommer til å skje fortløpende og du som allerede har satt opp GA, vil få mulighet til å benytte deg av disse mulighetene straks de er tilgjengelig.
De siste oppdateringene og funksjonene kan du leser mer om dersom du besøker Google Analytics offisielle blogg eller brukerstøtten.

Oppsummert:

  • GA4 er neste generasjon av Google Analytics og er designet for å tilpasse seg virksomheten din og måle på tvers av enheter og plattformer.
  • GA4 er bygget for å håndtere data fra både nettsteder og apper.
  • Universal Analytics-områder håndterer bare data fra nettsteder
  • GA4 kan måle og identifisere alle interaksjonene folk har med bedriften din på tvers av enheter og plattformer, og gir deg en fullstendig, relevant og tidsriktig forståelse av kundereisen.
  • GA4 tilbyr ansvarlig, varig måling som muliggjør forretningsresultater på lang sikt samtidig som den oppfyller brukernes forventninger til personvern.
  • GA4 automatiserer og forenkler oppdagelse av innsikt med kraften til Googles maskinlæring, noe som gjør det lettere å få mest mulig ut av dataene dine.
  • GA4 lar deg mer effektivt iverksette tiltak på dataene og innsiktene dine for å oppnå målbare resultater innen markedsføring.
  • GA4 er fullt operativ i dag, men nye funksjoner og innovasjoner blir fortsatt lagt til.
  • GA4 bør settes opp i Google TagManager slik at dataen spores parallelt med Universal Analytics som settes opp i kontrollpanelet. Dette anbefales siden GA4 ikke er optimalt utviklet mot netthandel per dags dato.

Trenger du hjelp til å sette opp Google Analytics 4-området eller Google Tag Manager, ta kontakt med vårt markedsteam her!

2021-11-18T14:58:27+02:00By |Google, Markedsføring|