Slik gjør vi handel enklere. Hver dag.

Mystore.no og PostNord skal samarbeide om å gjøre handel enklere

PRESSEMELDING: Norges største netthandelsplattform Mystore.no, og Nordens markedsledende kommunikasjon- og logistikkleverandøren PostNord, skal samarbeide om å gjøre handel enklere for handelsbransjen og forbrukerne. Først ut er et voldsomt kutt i fraktkostnadene til små og mellomstore nettbutikker.

– En gamechanger som kan endre handelsbransjen i Norge, sier Mystore-direktør Yngve Larsen.

Frakt utgjør i dag en vesentlig kostnad for små og mellomstore aktører i netthandelsbransjen. For mange kan frakten alene utgjøre mer enn 10% av de totale kostnadene. Store volumrabatter til noen nettbutikker har skapt skjevheter i bransjen, som har falt i favør til de største netthandelsaktørene.

Det skal PostNord og Mystore.no gjøre noe med, og allerede har hundrevis av nettbutikker på Mystore-plattformen tatt i bruk den unike fraktavtalen.

Utligner fraktforskjellene
“Små og mellomstore nettbutikker i Norge har over natten fått tilbud om en fraktavtale som reduserer kostnadene betydelig. De kan ta opp konkurransen med de store som i flere år har hatt store konkurransefortrinn gjennom sine volumavtaler hos fraktleverandørene. Det er ingen tvil. Dette er en gamechanger som kan komme til å endre handelsbransjen i Norge”, sier managing director i Mystore.no Yngve Larsen som har jobbet for en slik avtale i mer enn fem år.

Han har store forventninger til det videre samarbeidet med PostNord.

“PostNord har snudd på hver en stein for å finne de gode, smarte og fremtidsrettede løsningene som handelsstanden trenger. Et miljø preget av en slik vilje og evne til innovasjon er ´perfect match´ for oss i Mystore.no. Vi gleder oss til å kunne hjelpe PostNord med å få disse løsningene ut i markedet”, sier Mystore-direktøren.

Et pluss for distriktene
I tillegg til rimeligere frakt for alle, vil samarbeidet jevne ut prisforskjellene mellom by og land. Distriktene får bedre konkurransevilkår.

“Dette bør være kjempegode nyheter for lokal sysselsetting, entreprenørskap og næringsvirksomhet”, sier Larsen.

Helhetlig kjøpsopplevelse
Det strategiske samarbeidet mellom PostNord og Mystore.no skal sette et fokus på den helhetlige kjøpsopplevelsen i handelsbransjen. 

“Vi gleder oss til samarbeidet med Mystore.no. For små og mellomstore nettbutikker er dette en unik mulighet til å ta opp kampen mot de aller største. Det har vært skjevheter i bransjen i lang tid, hvor mange bedrifter har gitt opp netthandels-drømmen før den har startet på grunn av fordyrende mellomledd. Nå vil vi gi gründerdrømmen en sjanse”, sier PostNords administrerende direktør, Robin Olsen.

Fakta om PostNord AS
PostNord AS er en del det nordiske konsernet PostNord. PostNord er 60 prosent eid av den svenske staten og 40 prosent av den danske staten. Samlet omsatte PostNord AS og øvrige datterselskaper i Norge for ca 4 mrd NOK i 2015. Selskapet har ca 1400 ansatte i Norge og 800 sjåfører. Hovedkontoret ligger på Alfaset i Oslo. Les mer på PostNord.no

Fakta om Mystore.no AS
Mystore.no har siden oppstarten i 2006 bygget seg opp til å bli den største plattformleverandøren innen e-handelsbransjen i Norge. I overkant av 1800 nettbutikker bygges i dag på plattformen som lar seg sømløst og kostnadsfritt integrere med selskapets skybaserte kasseløsning for fysisk handel. Ordrer til en verdi av flere milliarder kroner passerer årlig gjennom Mystore.no sine handelsløsninger. Selskapet gjør også digital markedsføring for hundrevis av nettbutikker.

  • Etablert i 2006
  • Tilstedeværelse i Tromsø, Oslo, Fredrikstad, Serbia
  • Kjøpt av Visma i 2017
  • Produkter: E-handelsplattform, datakasse og selvbetjent datakasse for fysisk handel, samt digital markedsføring
  • Driftsinntekter 2018, 57 millioner
  • Resultat før skatt 2018: 14 millioner
2019-11-04T09:26:41+01:00By |Mystore nytt|

Om forfatteren:

Bjørn Tore Lysnes er Content & Brand Manager i Mystore.no. Det betyr at han har ansvaret for markedsføringen av Mystore og innholdet i alle våre kanaler. Bjørn Tore har jobbet som innholdsprodusent og innholdsutvikler i digitale flater siden 1998.