Over natten mistet nettbutikken omsetningen2019-06-17T15:52:48+01:00

Linda (t.v.) og datteren Charlotte i lindasdekor.no. Da omsetningen i nettbutikken stupte over natten ble redningen en gammel kjenning og omlag åtte måneder med beinhard jobbing. 

Slapp med skrekken da salget i nettbutikken stupte over natten

At livet som nettbutikk-gründer kan være skjørt, vet Linda Melby og datteren Charlotte i lindasdekor.no alt om. Grepet som skulle sikre den fremtidig veksten for familiebedriften, gikk fryktelig galt. Over natten forsvant omsetningen, og nattesøvnen!

– Det var forferdelig. Vi hadde skuldrene opp etter ørene og sov dårlig, sier Linda og datteren Charlotte Warner Melby om situasjonen som oppstod i august 2018.

Nettbutikken som har Norges største utvalg i kontaktplast og hvis historie frem til da hadde vært for rene eventyrfortellingen å regne, våknet opp til en hverdag der ordrene rett og slett hadde sluttet å tikke inn.

TEKNISKE PROBLEMER
Kort fortalt kom problemene da familiebedriften lindasdekor.no flyttet nettbutikken over på ny e-handelsplattform.

– Vi var kommet dit at vi mente det var viktig med mer fleksibilitet i nettbutikken, og at dette var noe vi ville få med en annen løsning. Vi følte kanskje også at vi var blitt såpass store at dette var det riktige grepet å gjøre, sier daglig leder Linda Melby.

Lindasdekor.no har i dag en solid fanskare med omlag 27,000 følgere på Instagram og 115,000 følgere på Facebook. Da det stod på som verst etter plattformbyttet jobbet markedssjef Charlotte Warner Melby og flere kolleger «som gale» for å få omsetningssvikten til å flate ut. (Skjermdump: instagram.com/lindasdekor)

Valget falt på den utenlandske nettbutikkplattform WooCommerce. En norsk underleverandør skulle bistå med utviklingen av nettbutikken. Sommeren 2018 ble brukt til å gjøre alt i stand til skiftet som skjedde 1. august.

– Vi stupte i omsetning. Kort fortalt meldte våre kunder til oss at de fikk tekniske problemer når kjøp skulle gjennomføres, sier Charlotte.

Tingene ble ikke bedre av at det føltes som om leverandøren ikke tok tilbakemeldingene deres på alvor. Underleverandøren var heller ikke i stand til å løse problemene.

– Jeg ønsker egentlig ikke å gå så mye i detaljer om hvorfor det gikk som det gikk, men la oss bare si at etter hvert som dagene og ukene gikk var vi farlig nær ved å gå over ende, sier Linda og får støtte i Charlotte.

Situasjonen var kritisk. Nysatsingen i det svenske markedet som også var en del av planene med leverandørbyttet hadde de måtte stenge ned tre ganger grunnet problemene.

REDNINGEN BLE Å FLYTTE TILBAKE
Knappe seks måneder etter at de hadde forlatt plattformen, tok de igjen kontakt med Mystore.no og ba om hjelp. Det ble starten på to uker med intens jobbing.

– Vi jobbet rævva av oss i 14 dager, sier mor og datter.

Sammen med Mystore.no fikk de nettbutikken klar på rekordtid.

– Vi var ferdig på en fredag. Mystore-gjengen ville helst vente til mandagen med å effektuere flyttingen i tilfelle noe skulle gå galt, men vi ba dem sette i gang. Vi var uansett så langt nede at litt teknisk smårusk i forbindelse med en flytting ville være for småtteri å regne.

Så satt de der da. På en fredag kveld i februar og ventet. Det vil si Charlotte hang over refresh-knappen til Google Analytics for å følge utviklingen.

– Jeg skrudde til og med på ordrevarselet på mobilen slik at hver eneste ordre ville plinge inn på mobilen.

Og utover kvelden plinget det. Ofte.

– Vi så umiddelbart en eksplosiv vekst i ordrer og omsetning. Det var nesten så vi gråt, ja – en begynner jo nesten å gråte bare ved å fortelle om det nå, klinger det på trøndersk fra de to som både ler og tørker tårer om en annen.

Sommeren 2019 har arbeidsroen igjen begynte å senke seg over lindasdekor.no. Nå har de endelig fått tid til å videreutvikle nettbutikken gjennom designjusteringer. (Skjermdump: lindasdekor.no)

– VI HAR LÆRT MASSE
Selv hevder de å ha lært en masse av nestenkollisjonen. Spesielt om det å være forsiktig med å tukle med ting som fungerer godt.

Noe positivt har de også fått med seg på veien. Flere måneder med en nettbutikk i fritt fall der hver dag har vært en slåsskamp for å unngå kundeflukt og et stup i konverteringsfrekvens, har etterlatt familiebedriften blodtrimmet med tanke på markedsføring.

– I et forsøk på å få tingene til å gå rundt har vi måtte bruke alle triksene vi kan for å drive trafikk inn til nettbutikken, sier Charlotte. Det er hun som har hovedansvaret for mye av markedsføringen til lindasdekor.no.

– Konverteringsfrekvensen vår ble nærmest halvert i tiden vi lå på plattformen som ikke fungerte. Den skal opp igjen og dette er noe vi skal jobbe sammen med Mystore.no for å få til, sier hun og setter stor pris på igjen å ha en plattformleverandør som er tilgjengelig på telefon og videomøter.

Fremtiden ser igjen lys ut, omsetningen klatrer mot gamle høyder og nattesøvnen er endelig tilbake. Det betyr også at energien til å videreutvikle konseptet lindasdekor.no er tilbake. Det jobbes med å finne flere nye produkter, og ved hjelp av influencere jobber de seg nå gradvis inn i det svenske markedet.

STARTET I HAVGAPET
Historien om lindasdekor.no og gründeren Linda Melby er av den spesielle sorten, og til inspirasjon for de fleste av oss. Linda fant nemlig kjærligheten i en kar fra Værøy, og flyttet dit. En øde øy i havgapet.

Trønderen flyttet fra jobben som butikksjef for Nille i Levanger, til en øysamfunn med et innbyggertall på under 800. Det var ikke nok til å holde henne i virke. Hun trengte noe å gjøre.

Hun gjorde et forsøk på å selge klær og sminke på nett, uten hell, før hun etter litt research endte opp med stickers fra Kina. Til og begynne med foregikk salget fra en Facebook-side. Senere ble det i 2012 skikkelig netthandel med nettbutikk fra Mystore.no.

Etterhvert som tiden gikk ble det kjøpt inn eget produksjonsutstyr til Værøy, omsetningen steg til noe som begynte å ligne noe det gikk an å leve av, og i 2015 skjøt produkter i kontaktplast plutselig i været. Enda mer fart ble det da tyske produsenter tok kontakt etter å ha blitt tipset om den lille bedriften på Værøy.

Rimelig, enkelt og allsidig. Nordmenn elsker å pusse opp, og kontaktplast ser ut til å være midt i blinken for mange interiørinteresserte.

– De tyske produsentene ga oss tilgang på kontaktplast av en helt annen kvalitet enn den vi hadde fått fra Kina. Produktene deres kunne brukes på mange flere flater, sier Linda om lindasdekor.no som nå plutselig satt med Norges største utvalg av kontaktplast.

I 2016 kjøpte hun gamle Værøy sykehjem som hun fikk restaurert til næringsvirksomhet hvor en kunne drive produksjon av stickers, holde lager, pakke og sende ut varer til hele Norge. På veien har hun i 2017 også blitt kåret til Årets næringskvinne i Nordland av Nordland fylkeskommune, omtrent samtidig som hun besluttet å flyttet hjem igjen og etablert både lager, bedrift og familien i Verdal.

På veien har omsetningen eksplodert fra 1,4 millioner i 2015 til 17 millioner i 2017, og lindasdekor.no har blitt en bedrift med ni ansatte, hvorav seks er familie. Ektemann Morten har hovedansvaret for lager og pakking, mens datteren Charlotte styrer den daglige driften og holder et øye med markedsføringen.

Selv holder Linda i mye av logistikkarbeidet. Samt at hun ikke klarer å holde seg unna plukkingen av varer.

– Jeg hater å sitte på kontoret. Jeg må nesten plukke litt selv for å vite at det blir bra, pluss at det blir masse god trim, sier hun og ler godt.

FAKTA

  • 9 ansatte. 6 i Verdal og 3 i Oslo
  • De ni ansatte har er organisert i hovedoppgaver innen ordreplukking, pakking, daglig leder, COO, markedsfører, designer og kundeservice

Tekst: Bjørn Tore Lysnes, Mystore.no.

Kjøper følgende tjenester av Mystore.no