Sengemakeriet startet nettbutikk etter 27 år2019-06-14T10:52:15+02:00

Sønnen Andreas Gullaksen følger i pappa Sigurds fotspor. 

Etter 27 år med butikk ble det nettbutikk da sønnen stilte ultimatum

– Pappa hadde drevet butikk i 27 år, og klart seg fint uten nettbutikk. Jeg stilte et ultimatum. Enten starter vi nettbutikk sammen, eller så starter jeg for meg selv, sier Andreas Gullaksen i soveromsbutikken.no.

Pappa Sigurd bøyde av. Sønnen som så nye muligheter i nettbutikken vant frem. Sengemakeriet Gullaksen Møbler AS som en gang i tiden bestod av to forretninger: Sengemakeriet og Gullaksen Møbler fikk med ett tilgang på et mye større marked.

– Det er ikke mer en fire spesialistbutikker innen seng og madrass i Norge, og vi er en av de. Tanken om nettbutikk for vår del begynte da vi så at vi hadde kunder over hele landet. Det å ha nettbutikken soveromsbutikken.no er rett og slett fornuftig for oss, sier Andreas.

NÅ ER DET VI SOM MÅ TILPASSE OSS
Nettbutikk eller ikke? Svaret er ikke gitt når du er faghandler. Ville folk kjøpe senger på nett? En seng de ikke har ligget i før de kjøper?

– Jeg var selv skeptisk til om folk ville kjøpe seng på nett, for det er så mange grep forbrukeren kan ta for å tilpasse seng og madrass. Men, når det gjelder produktene kundene våre kjøper på nett og i fysisk butikk, så er skillet i stor grad visket ut, sier Andreas Gullaksen.

Andreas får synkronisert varelageret mellom fysisk butikk og nettbutikk på en enkel og grei måte ved å ha både nettbutikk og kasseløsning i ett og samme system. Strekkodeleseren gjør at de får ekspedert flere kundene ute i butikken.

Erkjennelsen Andreas snakker om handler ifølge ham selv om at folk vil ha det enkelt. Kunden er sjefen. De vil handle det de vil ha, på et tidspunkt som passer dem.

– De vil spare tid. Vil gjøre det enkelt. Nå er det vi som handelsaktører som må tilpasse oss. Det er vi som må finne de rette verktøyene for å kunne formidle og nå kundene. Vi må endre oss, for kundene – de har allerede tilpasset seg, sier Andreas og tenker selvsagt på en nær sagt heldigitalisert hverdag.

En hverdag han mener taler til fordel spesialistene. De som strekker seg litt lenger.

– Det som skiller oss fra andre er ikke bare kunnskap, men også nærhet til kundene våre. Den personlige kundeservicen vi yter. Det handler om at du sitter der i sofaen klokken ti en lørdagskveld og svarer på kundene på e-post. Vi skal være en av dem. Det er viktig for meg at det er slik vi oppfattes. Vi skal være der når kundene våre er i kjøpemodus, eller så mister vi dem, sier han.

Og tilføyer.

– Kundene som kommer inn i den fysiske butikken i dag har endret seg. De vet mye mer om produktene enn tidligere. Av og til er det nesten så de vet mer enn selgerne. Kan du ikke sakene dine blir du lett avslørt.

Det er ikke første gangen Sengemakeriet Gullaksen Møbler AS har vært villig til å endre seg. Da det var populært satset de mye på salg av furumøbler, og senior Gullaksen har i sin tid solgt tusenvis av vannsenger, bare for å se markedet bli torpedert av store kjeder som pøste ut lavprisprodukter.

– I startfasen kjørte pappa til og med rundt å leide ut solarium til folk. De leide dem gjerne to uker i slengen i perioder der det var viktig for dem å ta seg ut, sier han muntert.

– Vi ikke er en kjede, så vi kan hente de produktene vi vil ha. Det er et fortrinn vi må benyttes oss av.

KREVENDE Å VÆRE SPESIALIST

– I nettbutikken er det vanskeligere å få formidlet at vi er spesialister. Kommer kundene inn i butikken vår så snakker vi jo med dem. De skjønner at vi er spesialister når de hører oss snakke. De hører at dette er noe vi elsker å holde på med. Det har ikke vært like lett å få til digitalt.

En av måtene soveromsbutikken.no har løst dette på er å jobbe ekstra med det tekstlige innholdet og produktene de viser frem.

– Tekstene må være slik at kundene forstår at dette er noen som har vært i gamet lenge. Samtidig har vi jobbet mye med å hente produkter som du ikke finner hos kjedene. Vi må bruke dette fortrinnet. I og med at vi ikke er en kjede så kan vi hente de produktene vi vil ha. Ser jeg et sengesett fra en fransk leverandør som jeg vil ha, så tar jeg kontakt umiddelbart. Jeg må ikke innom flere ledd i en kjede for å få det til å skje.

For spesialisten er det også viktig å kunne sende ut vareprøver.

– Forskjellen på silke og bomull. Den må man nesten kjenne selv med fingrene. Det samme gjelder fargenyanser. Fargen kan skille seg fra slik den fremstår på skjerm.

GRADVIS VEKST
Andreas Gullaksen og familiebedriften lever ikke i en verden der penger vokser på trær. For dem har det vært viktig å vokse eller utvide gradvis. Det samme med nettbutikken.

Derfor pakket soveromsbutikken.no lenge sine varer i lokalene til Sengemakeriet.

– Det var utfordrende til tider. Men, en må nesten gjør det litt slik i begynnelsen. Utvide etterhvert som butikken vokser. Få har anledning til å ta store utgifter til eget pakkerom før du vet at nysatsingen bærer frukter. Så vi tok dette steg for steg. Fem pakker om dagen. Så 10. Så 20. Og, vet du hva – kanskje er det ikke så dumt likevel. Pappa likte jo det. At det skjer noe ute i butikken.

I dag har soveromsbutikken.no fått et eget pakkerom i kjelleren på butikken.

Derfor passet også Mystore.no sine pakkeløsninger for soveromsbutikken.no. Løsningen og de forskjellige pakkene skalerer etterhvert som butikken utvikler seg.

– Vi begynte med den minste butikkpakken og har utvidet til de andre pakkene underveis. At du slipper å bytte ut hele nettbutikken bare fordi du vokser er viktig. Dette vet jeg fordi jeg har gjort det en gang tidligere. Det er mye arbeid å skulle bygge opp alle produktene på nytt. Det er ikke alt som er lett å eksportere, og da går timene fort unna for å si det slik.

– Vi har overlevd i 30 år ved å være ærlig med kundene våre. Det skal vi fortsette å være.

I dag får Andreas synkronisert varelageret mellom fysisk butikk og nettbutikk på en enkel og grei måte ved å ha både nettbutikk og kasseløsning fra Mystore.no.

– Synkroniseringen er en stor fordel for oss. Når vi selger i butikk blir varen automatisk trukket fra nettlagret også. Dette blir bare viktigere og viktigere for oss. Vi hadde ikke skikkelig lagerstyring tidligere, og problemet var at kunder på nett endte opp med å kjøpe produkter vi allerede hadde solgt ut i butikken. I de tilfellene måtte kunden vente på ny bestilling, eller i verste fall – vi klarte ikke skaffe varen lenger. Vi kaster ikke lenger bort penger på digital markedsføring av produkter som ikke lenger finnes. Jeg liker også at uansett hvor jeg er i landet så kan jeg logge meg inn i kunderegisteret for butikk og nettbutikk og sjekke historikken til kundene mine. Jeg trenger ikke lenger logge meg inn på en spesifikk kasse i butikken for å se oversikten.

Ute i butikken jobber de også raskere og smidigere med strekkodeleser. Det hjelper på når det koker i butikken.

– Jeg ser fordelene med at løsningene er lettvint og intuitive. Kassen er enkel å bruke. Selv min far klarer det. Han var jo veldig skeptisk til å bytte, smiler Andreas som også har kuttet kostnader til regnskapsføreren ved å bruke regnskapssystemet Tripletex som lar seg integrere mot Mystore-plattformen.

Råd til den som er nystartet? Noe han ville gjort annerledes?

– Vi har brukt penger på markedsføring som vi aldri får tilbake. Det kan være lurt å få hjelp til å sette opp selv de enkleste av Google-annonser slik at du slipper å kaste bort penger på gale søkeord og målgrupper som aldri kommer til å kjøpe noe i butikken din. Vi lærer så lenge vi lever, men, jeg tør ikke engang tenke på hvor mye penger vi har kastet bort på dette.

IKKE REDD FOR KONKURRENTER

Andreas Gullaksen lar seg ikke skremme av fremtiden.

– Jeg er ikke redd for noen konkurrenter. Dersom man klarer å være på ballen når man driver nettbutikken og den fysiske butikken, så vil nisjebutikker bare blomstre. Det er viktig å kunne gå til butikken for å kunne ta på ting, kjenne på ting. For noen typer kunder er rett spesielt viktig.

Han er trygg på at mye av oppskriften for å lykkes ligger i å gjenta det de alltid har gjort.

– Vi er ærlig med kundene våre. Det er slik vi har overlevd i 30 år. Vi har ikke brydd oss om å ta inn billige tilbudssenger for å kunne selge mest mulig på kortest mulig tid. Vi tenker langsiktig. Våre kunder skal være fornøyde hver gang de handler hos oss. Det er en investering i kundene som gjør at studenten som kjøper seg seng hos oss kommer tilbake 10 år senere som ferdigutdannet og denne gangen legger igjen et betydelig større beløp.

– Det er slik vi ønsker å jobbe i fremtiden også, avslutter han.

Tekst og foto: Erik Berglund og Bjørn Tore Lysnes.

Benytter følgende Mystore-tjenester