Slik gjør vi handel enklere. Hver dag.

Tips: Slik kan du spare tid på ordrehåndtering

«Hvordan kan jeg effektivisere ordrehåndteringen i nettbutikken?» Spørsmålet er en gjenganger på e-post og telefon til vår supportavdeling. I dette blogginnlegget viser vi noen av de tingene du kan gjøre for å få fart på ordrehåndteringen.

For flere av våre kunder vil ordrebehandlingen bli betydelig enklere ved å benytte eksisterende funksjonalitet i Mystore-plattformen, mens for andre er svaret å utvide bruken av apper eller kombinere bruken av flere apper.

Effektivisering av ordrehåndtering vil for de fleste handle om:

  • Færre arbeidsoppgaver
  • Forbedre arbeidsflyt, plukkrutiner og prosesser
  • Spare tid (og penger)
  • Sette flere i stand til å utføre samme oppgave

PLUKKLISTE + MASSEBEHANDLING

For å gjøre ordrebehandlingen enklere for alle, har vi fra 3. september 2020 gjort funksjonen plukkliste tilgjengelig som standard for alle nettbutikkene på Mystore-plattformen. Tidligere var dette en funksjon som ble installert som del av en app.

Funksjonen plukkliste finner du under ordreoversikten i nettbutikkens kontrollpanel. Plukkliste kan for mange være en enklere, mer oversiktlig og raskere måte å hente varer tilhørende flere ordrer samtidig. Henter du varene fra lager basert på en plukkliste med oversikt over alt innholdet i ordren, så reduserer du også kilder til feilplukking.

Plukklisten (se eksempel) inneholder informasjon som: bilde, notat, antall, produktnavn, produsent, artikkelnummer, lagerlokasjon og lagerbeholdning.

NB! Måten man håndterer ordreflyten på varierer fra butikk til butikk. Husk at funksjonen massebehandling, som du også har tilgjengelig under ordreoversikten i kontrollpanelet, setter deg i stand til å redusere antall klikk og utføre endringer på et betydelig antall ordrer i en og samme operasjon. Har du ordrer med ulike fraktmetoder så kan du ikke kjøre ut EDI-etiketter med funksjonen massebehandling. Appen Enkel Ordrehåndtering som er omtalt lenger ned i dette blogginnlegget fikser imidlertid den greien helt fint.

KRAFTFULLE INTEGRASJONER

For deg som behandler større mengder ordrer og ønsker en tett integrasjon av hele prosessen med ordrehåndtering, plukking og regnskap, så bør du titte nærmere på kraftpakken Enkel Ordrehåndtering, Tripletex og Logistra.

Enkel Ordrehåndering gir en bedre flyt på utskrift av EDI-etikettene slik at hver ordre får sin egen etikett. Denne arbeidsflyten passer ekstra godt for deg som har mer enn én fraktmetode. Enkel Ordrehåndtering kan bestilles som en app i vår appstore, og forenkler ordrehåndtering ved at du effektivt kan:

  • Skrive ut pakkseddel
  • Samle alle produkter på én bestilling
  • Skanne strekkoden på pakkslippen
  • Velge fraktmetode

Appen fungerer på PC, Mac og iPad og brukes både med og uten scanner.

Merk at appen krever integrasjon med Tripletex og Logistra. Den trekker da automatisk betaling for betalingsmetodene Klarna Checkout, Vipps og Adyen. Bruker du en annen betalingsmetode må denne aktiveres manuelt.

Videoen under gir et innblikk i hvordan hverdagen med Enkel Ordrehåndtering kan være.


TRIPLETEX OG LOGISTRA

Tripletex og Logistra vil begge være til hjelp med ordrebehandlingen din. De gjør en god jobb hver for seg, men kan gi store tidsbesparelser i samspill som trioen Enkel Ordrebehandling, Tripletex og Logistra.

En integrasjon mot regnskapssystemet Tripletex er tilgjengelig som en app i vår Mystore Appstore, og er en robot som automatiserer store deler av jobben som normalt gjøres av en regnskapsfører. Den kutter kostnadene dine ved å fikse regnskapsføring og fjerner arbeidet med manuelle billag, samt overfører ordrer og kunderinformasjon til regnskapssystemet Tripletex.

I videoen under kan du høre hvordan butikken Vakre Vene i Harstad sparer tid og penger ved å automatisere regnskapet sitt. Du kan også lese mer om dette i blogginnlegget «Automatiserer bort regnskapskostnadene sine».

Når det gjelder Logistra så er dette et EDI-system som kort fortalt automatiserer utskrivingen av fraktbrev, samsnakker med din fraktleverandør og hjelper deg luke ut feil som kan oppstå når du manuelt håndterer fraktbrev. Logistra støtter Bring, PostNord, hjelphjem, Schenker, DHL Express og over 400 andre transporterer som er integrert i deres system.

Du finner Logistra som en app i vår appstore. Merk at det kreves et abonnement hos Logistra for å bruke deres tjeneste. Deres abonnementpriser varierer med hvor mange kolli du sender ut, men begynner på 115,- kr i måneden (300 kolli). Se Logistra.com for mer informasjon om deres abonnementer.

2020-09-04T10:49:35+01:00By |Aktuelt, Netthandel, Tips & triks|

Om forfatteren:

Bjørn Tore Lysnes er Content & Brand Manager i Mystore.no. Det betyr at han har ansvaret for markedsføringen av Mystore og innholdet i alle våre kanaler. Bjørn Tore har jobbet som innholdsprodusent og innholdsutvikler i digitale flater siden 1998.