Gjør handel enklere for deg selv.
Få en månedlig mini-oppdatering rett i innboksen din.

5 viktige kanaler for nettbutikker

Gratulerer! Dere er på nett, enten det er med en nettside eller nettbutikk. Kanskje dere også er aktive i andre kanaler. Vi vil her se litt på hvilke 5 kanaler dere burde vurdere å være aktive i og hvordan dere burde gå frem før dere legger til kanaler i kommunikasjonen deres.

Tips 1: Hvilken kanal dere skal være aktive i avhenger av hva slags produkter dere selger, hvilket fokus dere har og hvem deres kunder er. Benytt kanalen som passer for deres bedrift, basert på disse tre kriteriene.

Tips 2: Ikke kast dere over alle nye kanaler dere ser. Ha en tydelig og klar plan for kanalene deres. Ideelt sett burde dere ha én overordnet markedsplan for hvordan dere ønsker å fremstå ovenfor markedet. Deretter kan dere velge hvilke kanaler som lar dere formidle deres budskap best mulig, samt til hvilken målgruppe.

Tips 3: Vær nøysom. Dere trenger ikke å være i alle kanaler. Det er viktigere å avse både menneskelig og finansiell kapital til noen kanaler. Når det kommer til sosiale medier, bør dere være aktive minst én gang i uken med relevant, interessant og nyttig info for deres følgere. Velg derfor ikke for mange kanaler.

Tips 4: Når dere har valgt kanaler, lager dere en god mix for disse. Hvilken kanal skal benyttes til hva? Dere er i mål når dere har dekt alle behov dere har for spredning av budskap/merkevarebygging og kundens behov for informasjon.

 

Blogg

Har du tid og ressurser nok til å skrive én artikkel ukentlig/annenhver uke, er det ingenting å lure på. En blogg har flere viktige fordeler ved seg:

  • Merverdi: Kunden får merverdi hos deg (fremfor hos konkurrenten), noe som igjen skaper lojalitet.
  • Forblir på siden: Kunden forblir lengre på dine sider, noe som igjen vil påvirke konverteringsraten i din butikk.
  • SEO 1: Du får et drøss gratis trafikk fra søkemotorene.
  • SEO 2: Nettbutikkens rangering i søkemotorer blir forbedret.
  • Kunnskap: Du får enklere formidlet din kunnskap, noe som skaper troverdighet hos kunden.
  • Eierskap: Du eier bloggen som din egen kanal. I motsetning til så og si alle andre kanaler du benytter. Dette gir bedre analyse, måling, testing etc.

Men hva skal du skrive om? Det er egentlig såre enkelt, men selvfølgelig ikke like lett når du først sitter der for å finne ut av det (i hvert fall ikke i starten). Begynn med å tenke på hvem som skal lese innlegget. Det er jo kunden du skal skrive til, og kjenner du kunden litt, blir det fort enkelt. Det er viktig å knytte innleggene opp mot din butikk, enten det er fokus eller sortiment. Skriv om noe som gir kunden nytte, enten det er om et produkt, eller noe relatert til det.

 

Noen eksempler på typer blogginnlegg:

  • Om produkter
    • Produkttester
    • Produktanmeldelser
    • «Gjør det selv»-artikler
    • Problemløsende
    • Liste (anbefalinger)
    • Sammenligning
  • Relatert til produkter
    • Artikler
    • Tips og triks
    • Profil/Intervju
    • Behind the scenes
    • Inspirasjonshistorier

Pureskin er et godt eksempel på en butikkblogg. Her ser vi hvordan man kan skrive et innlegg med tips om produkter, uten at det blir for fokusert på salg.

 

Nyhetsbrev

Et nyhetsbrev er en av de desidert beste kanalene for en nettbutikk. Ikke bare er det enkelt å drive, men det skaper også resultater. Ved å samle opp e-postadresser ved kjøp, kan du hente tilbake mange kunder som kanskje har glemt av deg. I likhet med bloggen knytter du opp innholdet mot dine produkter, men du trenger ikke å legge like mye arbeid i det. Tips kunder om et nytt innlegg i bloggen eller gi dem et godt tilbud de bare ikke kan si nei til. Setter du i tillegg opp automatiserte e-poster, gjør mye av jobben seg selv. Automatiserte e-poster er nyhetsbrev som er lagd på forhånd, og som sendes ut til abonnenter som oppfyller visse kriterier. Når noen f.eks. melder seg som abonnent av nyhetsbrevet kan du bestemme at de skal motta et velkomsttilbud for nye abonnenter. Det trenger ikke kun å handle om tilbud og rabatter. Du kan velge å sette ekstra pris på kunder som handler for over en viss sum og sende dem et enkelt nyhetsbrev som viser at du setter pris på dem.

Det finnes et hav av gode plattformer for å kjøre ut nyhetsbrev. Personlig har jeg jobbet i mange av disse, og har MailChimp som min favoritt. Noen fordeler:

  • Det er enkelt å sette opp nyhetsbrevet ditt med «drag and drop»-funksjonalitet
  • Segmentering av kunder og lister kan gjøres i det uendelige dersom du har mye informasjon på kundene dine
  • Automatiserte e-poster er noe av det beste som eksisterer
  • Du kan integrere plattformen dypere enn de fleste konkurrenter
  • Du kan nå kjøre Facebook ads gjennom MailChimp
  • Har du under 2000 abonnenter er det helt gratis.

 

Google

Er du på nett, gir det mening å gjøre alt for å vises mest mulig i folkets foretrukne søkemotoren. Vi benytter Google i (nesten) alle deler av kjøpsreisen, enten vi leter etter ulike alternativer til sammenligning, anmeldelser eller et bestemt produkt for kjøp. Det finnes flere måter å optimalisere vår visning i søkemotoren, enten det er betalt reklame, organisk visning eller annet. Under har jeg listet opp et par forslag til tjenester og markedsføringsmetoder det er verdt å være obs på.

 

Google Min Bedrift


Ved å sette opp en side for din bedrift i Google, kan du hente mye gratis trafikk. Din bedrift vil da vises til høyre for ordinært søk når noen søker etter din butikk. Du vil også vises i Google Maps. Dette er også med på å styrke kredibilitet på nett, da det gir en viss trygghetsfølelse.

 

Google Ads

Med Google Ads (tidligere AdWords) kan du betale for å vises over organiske treff på ulike søk. Du velger selv hvilke søkeord du ønsker å vises på. Selvom det kan ta litt tid å bli kjent med plattformen, er konseptet egentlig ganske enkelt: du setter opp en tekstannonse som linker til din side, videre velger du hvilke søkeord du ønsker å vises på og ettersom du kun betaler for klikk på din annonse velger du hvor mye du er villig til å betale for et klikk. Er konkurransen høy (flere bedrifter som ønsker å vises på det samme søkeordet), går naturligvis prisen opp, mens et søkeord med lav konkurranse vil være billigere.

I Ads finner du en søkeordplanlegger, som er en veldig nyttig funksjon. Her kan du enkelt finne søkeord, ved å plotte inn noen få kriterier. Verktøyet viser deg konkurransen på ulike søkeord, antall månedlige søkere, samt foreslått bud. Du vil også få oppgitt relevante søkeord, noe som vil være gull verdt når du står fast og ikke har inspirasjon til flere søkeord for din annonse.

Søkeordene du benytter og finner i Ads kan også benyttes i din SEO (search engine optimalization/søkemotoroptimalisering). Ved å vite hvilke søkeord som gjør det bra, vet du også hva som vil være lurt å implementere på dine sider for at disse skal vises til relevant trafikk, uten at du betaler for det.

 

Google Analytics

Analytics kobles både opp mot dine sider, samt Ads og er kraftig verktøy for analysering av trafikk og konvertering. Verktøyet lar deg enkelt få oversikt over hvor mange som kommer inn på dine sider, hvilke kanaler de kommer fra, hvordan de navigerer dine sider, samt hvor mange av disse som gjennomfører kjøp for nevne noe. Dette betyr at du enkelt kan se f.eks. hvor mye trafikk din Ads-annonse genererte, hvilke sider de besøkte og hvor mange som endte i kjøp. Dette gir deg en rask oversikt over verdien av din annonse. Skulle det vise seg at du har fått mye trafikk, men mange har falt ut et sted i løpet, kan du optimalisere siden eller løpet for å motvirke dette. Med denne type innsikten kan du fort finne tiltak for å bedre din konverteringsrate.

Google Webmaster Tools

Denne tjenesten gir deg Googles eget perspektiv på din side. Du får varslinger om noe skulle være galt, som igjen vil påvirke din visning i Google. Dette lar deg være obs på eventuelle feil som måtte oppstå, slik at du raskt kan fikse disse for å unngå tap i trafikk fra søkemotoren.

 

Google Trends

Med Googles egen statistikk på søk, kan du fort se trender og hvordan disse beveger seg over tid. Enten det er nye trender som er dagsaktuelle, eller sesongbetonte vil det gi deg muligheter for nye søkeord til Ads og/eller dine sider. Kanskje du selger sportsutstyr og vet at det er en betydelig økning i søk på dine produkter på nyåret, men ettersom at dine potensielle kunder planlegger allerede i romjulen viser det seg at det er her søkene begynner å ta seg opp. Dette kan da benyttes til å øke eller flytte budsjett i Ads til bestemte kampanjer eller tider, slik at du fanger opp flere søkere i perioden de er mest innstillt for kjøp. Det kan da også være lurt å planlegge blogginnlegg i henhold til når søkene er flest. Ser du at dagsaktuelle trender som kan være relevant for din butikk, kan disse benyttes som inspirasjon til posting i blogg eller sosiale medier, eller kortere (og vågale) Ads-kampanjer for å fange opp trafikk du ellers ikke ville fått.

 

Google Alerts

Sett opp ord eller fraser som du ønsker å følge med på, og motta varsling når det publiseres innhold med ordet eller frasen på nett. Dette er et godt verktøy for å holde deg oppdatert på ditt omdømme på nett. Det kan f.eks. hende at en blogger legger ut et blogginnlegg med en anmeldelse av din butikk eller et av dine produkter eller en diskusjon i et forum om beste butikk å handle i. Ved å overvåke slike publiseringer vil du kunne avdekke muligheter, i form av din butikks styrker og svakheter som du kanskje ikke visste om.

 

Facebook

 

Facebookside

Det har i dag blitt en standard å ha en Facebookside på plass for praktisk talt alle bedrifter. Som en nettbutikk må dette anses som et must, da majoriteten av dine kunder vil være på Facebook (i 2016 var 2,7 millioner nordmenn innom Facebook daglig). Mange kunder vil forvente at din butikk har en egen side, og denne vil igjen bli forventet å levere viktig informasjon fortløpende.

Siden vil også kunne fungere som hub eller pådriver til et community blant dine kunder. Med ukentlig innhold som viktig informasjon, tips, tilbud og lignende, vil dere skape en aktiv kanal som er verdt for kunden å sjekke. Kunder kan stille spørsmål og rangere dere. Får man i tillegg aktive og lojale kunder, vil siden gi dem muligheten til å engasjere seg. I tillegg vil en slik side bygge troverdighet.

 

Messenger

Dette er den nye kommunikasjonskanalen for nettbutikker. Som nevnt er (den store) majoriteten av oss innom Facebook daglig, så det gir jo mening å ta chatten her om pakken som ikke har kommet enda. Det forventes altså at vi er tilgjengelige, noe som betyr at du burde være tilgjengelig. For å styrke dette, kan du sette opp automatiske svar utenfor arbeidstid og for typiske spørsmål som kan skilles ut.

 

Annonser

Markedsføring på Facebook vil være svært gunstig mtp. segmentering. Ettersom at vi alle har oppgitt (litt for) mye informasjon til det sosiale mediet, kan du foreta dyp segmentering av mottakere av dine annonser basert på en mengde av kriterier. Har du gjennomført dyp segmentering av kundene dine fra før, vil det være lurt å prøve å markedsføre til de forskjellige segmentene med skreddersydde kampanjer for dem. Du kan velge hva slags mål du har for kampanjen din, enten det er flere salg i nettbutikken eller flere likerklikk på siden deres. Sistnevnte vil være et lurt utgangspunkt for å lære deg systemet. Dette vil også hjelpe deg med å bygge opp Facebooksiden, slik at du har et godt fotfeste før du ber kunder om å handle hos deg. Mange vil besøke siden din her før de bestemmer seg å ta en titt i nettbutikken.

Instagram

Dette er kanalen for fine bilder. Vi kjenner alle noen som deler bilder fra ferien til Gran Canaria, av den hjemmelagde müslien med bær eller kanskje du gjør det selv? Prinsippet er i stor grad det samme for butikken din. Foruten om det åpenbare, at vi ønsker å sosialisere, blir Instagram benyttet for å hente inspirasjon og bygge ønskelister. Dette kan du dra fordel fra, dersom du enten har fine produkter, eller produkter som (kan) benyttes til noe kult. Ta bilde av den flotte nye vasen du har fått inn på lager, eller ta bilde av noen som bruker yogamatten som er på tilbud. Sleng med en kort informativ og inspirerende tekst med noen relevante emneknagger (hastags) om produktet, aktiviteten og produsenten, og du er i mål.

Kanalen egner seg også godt for å bryte vegger mellom deg og kunden, ved å publisere bilder fra «livet bak» nettbutikken. Ved å dele bilder fra lageret eller hjemmekontoret vil du gjøre nettbutikken mer menneskelig og begynne på ferden med å gjøre merkevaren din mer personlig. Med innsikt tilgjengelig for bedrifter, får du etter noen forskjellige bilder, bildetekster og emneknagger en god forståelse for utforming av bildene dine.

Se mer om hvordan du setter opp Instagram.

2018-07-24T09:49:34+02:00Av |Markedsføring, Netthandel|

Om forfatteren: