Slik gjør vi handel enklere. Hver dag.

Annerledesåret 2020, handel, Mystore.no og 2021

2020. Året da alt over natten ble annerledes. Hva har det betydd for utviklingen av en av Norges største e-handelsplattformer, og hvordan vil det påvirke arbeidet vi skal gjøre i 2021?

Mystore.no arbeidsmiljø

2020 skulle bli året da digitale møter ble normalen.

11. mars iverksatte vi korona-protokollen i Mystore.no. Som for mange andre i Norge betød det kort og brutalt; Dra hjem! Ta med deg laptop, skjerm, kontorstol og det du måtte trenge for å jobbe hjemmefra.

I løpet av noen minutter var kontoret tømt og parkeringsplassen utenfor full av ansatte som trillet på kontorstoler eller bar pc-skjermen under armen. Ifølge NHO forsvant omlag 10 % av all verdiskaping i Norge over natten.

De første dagene, ukene og resten av året
Globalt er Norge helt i tet blant i-landene i andelen jobber som kan gjøres fra hjemmekontor. Som teknologibedrift har vi i tillegg meget gode forutsetninger for å ta med oss jobben under armen på vei ut kontordøra. 

Vi benyttet dette fortrinnet og gjorde hjemmekontor-grepet tidlig. Umiddelbart så vi en markant forbedring og økning i den digitale kommunikasjonen mellom ansatte. Selv om intensiteten i kommunikasjonen dalte noe etter de første ukene forstod vi tidlig at Mystore-organisasjonen er digitalt robust og står for en støyt.

Spørsmålene og utfordringene stod likevel i kø. Mystore.no som på dette tidspunktet hadde passert 40 ansatte (vi er nå snart 50) er en bedrift med mange unge arbeidstakere. Skulle de aller yngste måtte sitte på jobb hjemme i ei 20 kvadrat stor sentrumsleilighet eller prioriteres blant de få som kunne jobbe fra kontoret? Og ikke minst – hva med småbarnsforeldrene som med stengte skoler og barnehager med ett hadde store utfordringer på hjemmebane med å være foreldre, lærere, barnehageansatt og arbeidstaker på en og samme tid. Hvor mye kunne de jobbe? Hvilke arbeidsoppgaver kunne de utføre? Hvordan ville dette påvirke pågående og planlagte prosjekter?

Det høres kanskje banalt ut, men – vi gjorde det enkelt. Excel-dokumentet “Hvor mye tror du at du kan jobbe fremover” ga oss en lynrask oversikt over den enkeltes og vår kollektive kapasitet. På noen timer så vi hvor skoen kom til å trykke og hvem som kom til å få det tøffest. 

Lars Jakobsen, Mystore.no

Lars Jakobsen, Managing Director, Mystore.no.

Vi så at både hverdagen og den daglige driften kom til å bli krevende, men – at drift og produksjon likevel var berget. Så opplevde vi også noe annet. Ikke bare måtte vi ta høyde for en normal drift, men en voldsom vekst. Utover i 2020 skjøt netthandelen voldsom fart. Vi besluttet raskt å styrke staben med flere stillinger knyttet til vårt kundesenter som opplevde en voldsom pågang. Et bilde på hvordan det har gått er at vi i romjulen 2020 har bemannet kundesenteret vårt med fem ansatte. Alle ansatt etter koronaens utbrudd.

Smitteavtrykket på jobb har vi gjennom 2020 regulert med ei dynamisk liste som til enhver tid sier hvor mange vi kan være på jobb, og hvem som er på jobb. Alt vektet mot roller og personell som vi vet vi “må” ha på plass i kontorlokalet, og de som kan gjøre jobben sin hjemmefra. 

Etter ei hektisk første uke med internt fokus fikk vi igjen vridd fokuset mot behovene til kundene og dernest mot handelsnæringen generelt. Vi tok praten med lokale og regionale næringsforeninger og transportbransjen lokalt og nasjonalt. Det endte med at vårt bidrag i den nasjonale, digitale dugnaden ble et tilbud om at lokalbutikker som måtte stenge dørene grunnet koronarestriksjoner kunne opprette gratis nettbutikk hos oss. 

Det kan være tungt å sitte alene på hjemmekontor. Vi satte derfor fokus på å møtes digitalt. Faglig og sosialt. Helst med kamera på slik at vi fikk sett hverandre. Hørt latteren. Vi fortsatte utover høsten med å sosialisere oss med koronatilpassete uteaktiviteter, og jevnlig møtes vi til e-bar med faglig innhold, kunnskapsdelinger og lekne kunnskapskonkurranser. På nyåret skal en rekke ansatte løpe Mørketidsløpet i Tromsø. De som ikke bor i Tromsø gjør unna løpeturen på sin hjemplass. Folk har det tøft, men lagånden er formidabel. Det er nesten så en blir rørt.

Utgifter vi tidligere hadde til kantinedrift ble flyttet. Vi ga våre ansatte økonomisk støtte til innkjøp av hjemmekontorutstyr. Det var gode nyheter for ømme rygg- og nakkemuskler.

I løpet av høsten hevet vi også blikket og klarte gjennomføre en svært åpen og inkluderende strategiprosess med hjelp av digitale samhandlingsverktøy. En prosess som virkelig har blitt omfavnet av alle ansatte og satt oss i stand til å stake ut en omforent kurs for 2021. Den hadde kanskje ikke blitt så åpent om vi ikke stod ovenfor den nye normalen?

Hvordan har det gått med Mystore og våre kunder?
Under de første smitteutbruddene og nedstengingen i midten av mars opplevde både fysisk handel og netthandel en brutal omsetningsnedgang. Så i løpet av et par uker skjøt handelen igjen fart og akselererte videre til et nivå godt over 2019 og har ligget der siden. 

Flere butikker gjorde en god sommerhandel fordi mange brukte pengene hjemme og til forbruksvarer heller enn utenlandsreiser og nedstengte tjenester. Mer overraskende er det at handelen i både butikk og nettbutikk i flere måneder har gått bedre enn det vi hadde budsjettert med før Covid-19. Spesielt i juni og juli. Nasjonalt har netthandelen for perioden mars-okt (2020 vs 2019) økt med 30 %, ifølge tall fra NHO.

Så kom høsten. Den har representert en spektakulært sterk vekst for våre kunder. Økningen har nesten vært doblet sammenlignet med det vi budsjetterte med ved inngangen til 2020. 

Koronaeffekten på bransjen, kundene våre og Mystore.no
Mens volumet i detaljhandelen siden 2000 har hatt en årlig vekst på knapt 2 %, har omsetningen i netthandelen økt fire ganger så raskt. 

Koronaen har ytterligere akselerert denne utviklingen. 

Butikker og salg må utvikle seg. Det gjelder å ha flere alternativer enn kun salg over disk. Butikker som kun kan tilby salg over disk har hatt høyere risiko og flere har nok hatt et tøft år, mens de snarrådige som også kan lene seg på digital synlighet har fått spredt risikoen og også kunne innkassere salgsøkningen i netthandelen.

Ingenting er imidlertid sorthvitt. Det har vært store variasjoner innen forskjellige kategorier av butikker. Hvem trodde eksemplevis før korona at hobbyartikler plutselig skulle se en slik radikal vekst, eller at hengekøyer skulle bli en sommerhit? Samtidig viser undersøkelser en bransjeglidning. Store kjeder har funnet ut at de med stort hell også kan selge helt nye varegrupper som tradisjonelt har vært forbundet med helt andre bransjer.

For oss i Mystore.no som leverer støttesystemer til fysisk handel og e-handel, har den økte handelen bydd på muligheter for å gire opp vår satsing for å utvikle enda bedre tjenester fremover.

Hvordan 2020 påvirker 2021
Noen tror fortsatt alt vil bli som før koronaen. Vi tror på en varig effekt for netthandel og måten en gjør fysisk handel på. Mange som i liten grad har handlet på nett, har kommet over den digitale kneika og har erfart at dette egentlig er ganske så enkelt. 

Folk har i større grad vendt seg mot nettbutikkene grunnet stort utvalg, tilgjengelighet og hurtig og fleksibel transport med mange muligheter samtidig som det er enkelt og trygt. Når nettkjøpene i enkelte distriktskommuner i nærmere 60 % av tilfellene gjøres fra mobilen, eller 20 % av personer i aldersgruppen 18-35 sier de har kjøpt noe mens de satt på toalettet i arbeidstiden så sier det mye om at netthandel ikke bare handler om pris. Klarna sin shopping-rapport for 2020 er i så måte utrolig interessant. Les den på https://shoppingreport.klarna.com/no/ 

Om 2021. Kompetanse og videre utvikling
Etter å ha gjort flere ansettelser tidlig i 2020 ansetter Mystore.no ved inngangen til 2021 syv nye utviklere. Du lurer kanskje på hvorfor?

Som nevnt over har økningen i handelen gitt oss muligheter til å satse utover det vi ville hatt muligheter til før koronaen slo til. Vi skal styrke vår eksisterende produktportefølje og samtidig starte utviklingen av nye. Vi ansetter produktutviklere og programmerere som skjønner kundebehovene i handelsnæringen og som løser dem til det beste for våre kunder. 

Det er vår klare mening at det ikke er tilstrekkelig at utviklerne våre skriver bra kode. Koden må også resultere i gode produkter som løser floker og utfordringer for våre kunder i hverdagen. 

Hva skal Mystore ha fokus på i 2021?
Mystore.no skal i 2021 ha enda større fokus på å være det beste valget for deg som driver fysisk handel, netthandel eller begge deler. Vi skal være det foretrukne systemet for små- og mellomstore butikker. 

Dette gjør vi gjennom ytterligere å forbedre produkter og funksjoner som sømløshet henger sammen, gjennom å forbedre felles lager for fysisk(e) butikker og nettbutikk(er) og gjennom solide og innovative avtaler med partnere som eksempelvis Klarna og Postnord. Våre kunder skal få løst alle sine primære handelsbehov gjennom Mystore.no. Det være seg kasseløsning, nettbutikk, markedsføring, gunstige og kreative fraktavtaler og betalingsløsninger. 

Vår visjon er å gjøre handel enklere. Det skal vi bli enda bedre på.

Godt nytt år!

Lars Jakobsen
Managing Director
Mystore.no

2020-12-31T10:21:40+01:00By |Aktuelt|

Om forfatteren:

Bjørn Tore Lysnes er Content & Brand Manager i Mystore.no. Det betyr at han har ansvaret for markedsføringen av Mystore og innholdet i alle våre kanaler. Bjørn Tore har jobbet som innholdsprodusent og innholdsutvikler i digitale flater siden 1998.