Slik gjør vi handel enklere. Hver dag.

Dynamiske Annonser: Din beste venn, eller din verste fiende

Har din nettbutikk et stort vareutvalg? Ønsker du å øke synligheten din på Google, men vet ikke helt hvor du skal starte? Da burde du vurdere dynamiske søkeannonser fra Google Ads (tidligere AdWords).

Dynamiske søkeannonser (DSA) er muligens den ultimate tidsbesparende Ads-kampanjen. Det er den enkleste løsningen for å synliggjøre alle dine produkter, akkurat når en potensiell kunde søker etter de. DSA annonsene og søkeordene dine genereres automatisk basert på informasjonen i nettbutikken din. Med andre ord, de søkene som blir gjort trigger annonser basert på innholdet som du allerede har skapt.

Spar tid og penger.

Ikke bare sparer du mye tid på dette, ettersom du ikke behøver å skape egne søkeord og bud til hvert enkelt produkt i nettbutikken din – men det gir deg og en mulighet til å vise relevante og unike annonser som skiller seg bedre ut i mengden. Når en kundes søk er relevant for produktet eller tjenesten du tilbyr, skapes det en annonse som omfatter ord fra den aktuelle kundens søkeuttrykk, samt at annonsen henviser til den mest relevante siden i nettbutikken.

[Ettersom DSA annonser genereres automatisk, og dermed skreddersys mot et søk,  har de ofte en høy relevans og klikk frekvens på Google. Dette resulterer ofte i en lavere klikk kostnad og bedre annonseplassering enn tradisjonell søkeord annonsering.]

Oppdag nye muligheter.
DSA annonser gir deg i tillegg en mulighet til å finne nye relevante søk og trender i markedet som du ellers kunne gått glipp av. Du behøver ikke lenger legge til og fjerne søkeord manuelt for å finne ut hva som er populært. Så lenge du har produktene og informasjonen på siden din, så vil du lett kunne fange opp disse endringene i etterspørsel – og dermed selge enda mer.

Men pass på!

Selv om DSA kampanjer er enkle å skape, og tar inn en god del ekstra trafikk til nettbutikken, så behøver det ikke nødvendigvis å bety at du har best mulig avkastning på dine annonser. Annonsebudsjettet kan plutselig overskrides, og klikk kostnadene kan bli skyhøye hvis du ikke kontinuerlig justerer kampanjene. Det blir ekstra viktig at du filtrerer ut hvilken trafikk som leder til salg, og ekskludere det som koster deg mye.

Noen enkle steg du kan ta for å minimere kostnader knyttet til DSA kampanjer:

  • Ekskluder nettstedsadresser og sideinnhold som ikke leder til konverteringer.
  • Ha forskjellige DSA kampanjer rettet mot ulike sider i nettbutikken din. Slik kan du bedre justere bud og søkeord mot det som selger best.
  • Legg til negative søkeord; søkeforespørsler som du ikke ønsker å vises på. På den måten kan du utelate unødvendige kostnader.
  • Benytt automatiske budjusteringer for å forbedre din posisjon i søkeresultatene.
  • Legg til remarketinglister på søk (RSLA) for å ta inn billigere relevant trafikk. Du kan legge til tilpassede bud for potensielle kunder som allerede har vist interesse for nettbutikken din.

Om du ønsker en uforpliktende samtale angående DSA kampanjer eller annen Google Ads-annonsering, send oss en forespørsel her så tar vi kontakt med deg.

2018-07-24T09:57:34+02:00Av |Markedsføring, Netthandel, Tips & triks|

Om forfatteren:

Lena jobber i Mystore.no sin markedsavdeling og tar ansvar for kunders digitale markedsføring. Hun kan både Google Ads og Google Analytics på dypt nivå og innehar flere av Googles sertifiseringer. I bloggen deler Lena sin kunnskap om markedsføring og da gjerne om plattformene hun er sertifisert i, selvfølgelig med et fokus på netthandel.