Slik gjør vi handel enklere. Hver dag.

Mystore Datakasse med støtte for Alipay og American Express

“Flere av våre kunder opplever et trykk fra utenlandske turister om å tilby betaling med Alipay og American Express”, sier CCO i Mystore.no Rudi Thomassen. Begge betalingsmåtene kan nå kostnadsfritt legges til i Mystore Datakasse.

Alipay i betalingsterminal på Mystore Datakasse


Fremtidens betalingsmåter involverer mobilen. I Kina, der Alipay på kort tid har skutt voldsom fart, er kortbetaling ut og betaling med mobilen inn.

99% av alle kinesiske turister benytter i dag Alipay. Samtidig er kineserne de turistene som bruker suverent mest penger når de er i utlandet. 

“Vi legger godt merke til at kinesiske turister gjerne ønsker å bruke Alipay. Ønsket forsterkes dess høyere kjøpesum det er snakk om, sier Andreas Solhaug i Tromsø-butikken City to Summit som selger og leier ut høykvalitets sports- og friluftsutstyr.

Andreas Solhaug, City to Summit i Tromsø


I sentrumsgatene utenfor butikkdøren hans er det i vintermånedene til tider mer turister å se enn tromsøværinger. Blant dem er pengesterke amerikanere og kinesiske nordlysturister som ifølge Turistundersøkelsen (Innovasjon Norge) hadde et gjennomsnittlig døgnforbruk på kr 3135,- i 2019.

“Det er viktig å være fleksible hva gjelder betalingsmåter og tilby turister de betalingsmåtene de allerede er komfortable med å bruke i hverdagen. Kineserne som ligger i verdenstoppen for konsum på utenlandsreiser, gir tydelig uttrykk for at de ønsker å benytte Alipay. En undersøkelse gjort av analyseselskapet Nielsen for Alipay viser at 89% av kinesiske turister trolig vil bruke mer penger dersom de har den kinesiske betalingsløsningen for mobil tilgjengelig, sier Rudi Thomassen i Mystore.no.

For Andreas Solhaug som har testet ut Alipay på Mystore Datakasse en stund allerede er det uansett ikke store forskjellen. Det hele er faktisk ganske så enkelt. 

“Kunden velger selv Alipay på betalingsterminalen og skanner deretter QR-koden som vises på betalingsterminalen med sin mobiltelefon”, sier Solhaug og fortsetter.

“Det er jo ikke vanlig for en norsk butikk å tilby betaling med Alipay og American Express. For vår del har dette gradvis meldt seg som et behov”.

Det har de siste årene vært en meget sterk økning i antallet pengesterke amerikanske turister som reiser til Norge. Det har også City to Summit i Tromsø merket, og det var nettopp en pengesterk amerikaner som ble tungen på vektskålen og fikk Andreas Solhaug til å bestille American Express.

“Her i vinter stod det plutselig en steinrik amerikansk NFL-stjerne i butikken med varer til tusenvis av kroner i nevene. Han ville betale med American Express. Hadde det ikke vært for at en i reisefølget hadde andre kort på seg, så hadde vi mistet salget, sier Solhaug som umiddelbart etterpå ba Mystore.no om å åpne for Alipay og American Express i selskapets skybaserte datakassen.

Fra før støtter Mystore Datakasse betalingsmåtene Visa, Mastercard, Apple Pay, Vipps og kontaktløs betaling.

Om Alipay og American Express i Mystore Datakasse
Mystore Datakasse leveres i utgangspunktet med støtte for Visa, Mastercard, Apple Pay, Vipps og kontaktløs betaling. I tillegg aktiverer vi kostnadsfritt og etter behov betalingsmåtene Alipay og American Express. Aktiveringstiden er 1-2 døgn. Alipay og American Express krever at du benytter vår nyeste betalingsterminal V400M (koster 129,- / mnd) fra Verifone. 

Om Mystore Datakasse
Et funksjonsrikt, skybaserte kassesystem for butikk utviklet i Norge og godkjent av norske skattemyndigheter. Mystore Datakasse har ingen bindingstid eller etableringskostnad. Kasseløsningen er kommer kostnadsfritt og ferdig integrert med Mystore Nettbutikk. Mystore.no er Norges ledende e-handelsplattform blant små- og mellomstore nettbutikker.

Kilder

2020-03-11T14:13:59+01:00By |Datakasse, POS, Produktnyheter|

Om forfatteren:

Bjørn Tore Lysnes er Content & Brand Manager i Mystore.no. Det betyr at han har ansvaret for markedsføringen av Mystore og innholdet i alle våre kanaler. Bjørn Tore har jobbet som innholdsprodusent og innholdsutvikler i digitale flater siden 1998.