Slik gjør vi handel enklere. Hver dag.

Remarketing: en trend for nettbutikker

Remarketing brukes for å lede en tidligere besøkende tilbake til butikken og fullføre et kjøp.

Den vanligste, og absolutt største plattformen for remarketing, er Googles Display nettverk. Det finnes to former av remarketing via Google Ads (tidligere AdWords):

  1. Remarketing med tekst- og bildeannonser
  2. Dynamisk remarketing. Det betyr at en annonse skapes spesifikt for én besøkende som tittet på et spesifikt produkt.

En vanlig remarketing-kampanje kan bestå av å vise et banner med deres varemerke eller en spesiell kampanje som dere har gående.

Med Dynamisk remarketing kan dere nå en tidligere besøkende som ikke har kjøpt noe i butikken deres. Dere kan da vise annonser som inneholder de produktene som den besøkende tittet på, men aldri kjøpte.

Det viktige med denne typen annonsering er frekvensen på annonsevisningene per besøkende. Dette er viktig for at vi ikke skal forfølge besøkeren og bombardere dem med annonser, men i stedet påminne dem om vår butikk på en smidig måte. Dette gjør man via “Frequency capping”, som betyr at dere bestemmer hvor mange ganger en annonse vises for en besøkende per dag. Uten en slik innstilling kan en remarketing-kampanje faktisk ødelegge deres varemerke, da kampanjen kan oppleves som irriterende.

Det er også viktig å kontrollere hvilke kanaler annonsene vises i. Dere ønsker for eksempel ikke at annonsene skal vises på en hjemmeside som dere vet ikke er konverterende. Dersom man for eksempel selger sofaer, vil det ikke være særlig effektivt å vise annonser på et bruktmarked. Dere kan holde styr på deres annonsers plassering gjennom å anvende funksjonen “placements” i Ads. Der ser dere hvor annonsene vises og hvor mange klikk, samt konverteringer de fører til.

Vil dere vite mer om remarketing og hva det kan gjøre for deres virksomhet, er dere velkommen til å kontakte oss.

2018-07-24T09:55:42+02:00Av |Markedsføring, Netthandel, Strategi|

Om forfatteren: