Slik gjør vi handel enklere. Hver dag.

Slik gjør du nettbutikken klar for høysesongen

Er du godt i gang med forberedelsene til årets høysesong? Allerede fra 15. september så vi en økning i trafikk og kjøp på nett. 1/4 av alle nordmenn har allerede gjort sitt første søk etter julegaver, og i oktober måned har så mange som 45% begynt å søke etter julegaver. I dette innlegget deler vi hvordan du kan forberede din nettbutikk til årets høysesong.

Ikke bare Black Friday

I 2021 faller Black Friday på fredag 26. november. Til tross for at Black Friday fortsatt er tidenes norske netthandelsdag, så ser vi at perioden før og etter Black Week blir stadig mer betydningsfull. Kundene handler tidligere i det som er førjulssesong, samt senere i det som er romjulssalg og nyttårssalg. Enten du planlegger å kjøre tilbud eller ikke, så er dette uansett høysesong for netthandel.

Med økt etterspørsel og trafikk i høst er det viktig at nettbutikken din tar godt imot både eksisterende og nye kunder. Vi går inn i en periode som gir gode muligheter for økt salg både nå og ut i 2022. Derfor er det ekstra viktig å vise frem butikken på sitt aller beste, og gjøre det enklest mulig for kundene å navigere seg frem til ønskede sider.

Her er vår sjekkliste

Se godt over sjekklisten under. Den vil garantert bidra til å gi nettbutikken din bedre flyt både i høysesongen og ellers i året.

  • Bestem deg tidlig og legg en plan for om kampanje(r) og tilbud skal gjelde spesifikke produkter, kategorier eller hele butikken. Skal du kjøre tilbud, så husk å oppdatere salgspriser i god tid.
    Kampanjesenter kan spare deg for mange lange kvelder og netter ved at den styrer når tilbudene dine publiseres i butikken. Da slipper du sitte oppe selv for å trykke på publiseringsknappen!
  • Aktiver eller opprett nye kategorier som er målrettet mot høysesong som Halloween, Black Week eller Black Friday, Cyber Month/Monday, Jul, farsdag og morsdag osv. Har du opprettet kategorier tidligere år, så anbefaler vi at disse gjenbrukes. Husk at du alltid kan velge å skjule en aktiv kategori og så skru den på til aktuell sesong. Se bildet.
  • Skriv kategoribeskrivelser og ta med nøkkelord som “julegave” “julepynt” “black week tilbud” “black friday produkter” “halloween pynt” (gjerne i dedikerte hovedkategorier eller underkategorier). Dette kan du også gjøre med produktbeskrivelser. Denne artikkelen forklarer hvordan du legger inn kategoribeskrivelser.
  • Sjekk at vareutvalg og lagerstatus er riktig på dine kampanjeprodukter. Skal produkter deaktiveres når tomt på lager? Eller ønsker du at kunder skal få et valg om å forhåndsbestille utsolgte produkter? Skal kundene ha mulighet til å legge igjen sin e-postadresse på utsolgte produkter og motta varsel når produkt er på lager igjen? Du kan lese mer om lagerhåndtering i denne artikkelen.
  • Forbered bemanning og planlegg ordrehåndtering
  • Sørg for å ha effektive og gode annonsebannere med tydelig og engasjerende tekst. Legg deg en liten plan for hva du trenger å produsere av bannere og sett i gang med produksjonen.

Apper som letter arbeidsbyrden i høysesongen (… og ellers i året)

  • Logistra får opp farten på ordrebehandlingen og pakkingen. Les mer
  • Lagerhistorikk er perfekt for deg som ønsker full kontroll på lageret ditt Les mer
  • Crall – verktøykassen som konverterer besøkende i nettbutikken til betalende kunder gjennom automasjon og personalisering. Les mer
  • Filter gjør det lettere å vise frem relevante produkter. Les mer

Leter du etter enda flere tips til hvordan du kan forberede deg til høysesongen? Se våre siste innlegg om hvordan du best skaper innhold for å lykkes på sosiale medier, samt hvorfor Microsoft Ads burde være en del av dine salgskanaler.

Lykke til!

2021-10-19T12:55:21+02:00By |Netthandel, Strategi, Tips & triks|