Skip to content
Blank 2000 x 1000 (2)
Lena Utnes Näs30. juni 2021 14:53:07 CEST1 min read

5 enkle teknikker for å skape gode produktbeskrivelser som øker salget i nettbutikken

Betydningen av produktbeskrivelser i sammenheng med netthandel er noe som ofte blir nevnt og samtidig glemt. Mange nettbutikker overser potensialet og viktigheten av å ha velskrevne, detaljerte og unike beskrivelser. Gjort riktig, kan de lede til både økt trafikk og konverteringer på nettsiden.

Vi har derfor satt sammen 5 enkle, men svært effektive teknikker du burde bruke for optimalt resultat med dine produktbeskrivelser. 

Ha nok informasjon
Korte og uoriginale produktbeskrivelser er noe vi ser mye av. Om du har slike på siden din så vil det ikke bare redusere muligheten for bra plassering i søkemotoren, du gir også en mindre attraktiv brukeropplevelse i nettbutikken. Detaljert og strukturert innhold effektiviserer kjøpsprosessen i nettbutikken og gir samtidig kunden nok informasjon til at de kan fullføre et kjøp. Pass på at du har tilstrekkelig med informasjon, og før gjerne på ekstra som kan gjøre det enklere å overbevise kunden om at dette produktet er aktuelt for dem (produktomtaler, bruksområder, ofte stilte spørsmål). 

Skriv originalt
Ofte ser vi at nettbutikker bruker beskrivelser fra produsent. Disse tekstene er gjerne mangelfull i detalj og særegenhet. Unikt innhold gir deg et fortrinn blant konkurrentene, samt at velskrevne produktbeskrivelser er foretrukket av søkemotorer. Duplikat innhold kan i verste konsekvens føre til at du aldri rangerer høyere enn sider med samme innhold. 

Få med fordeler
Når man skriver en produktbeskrivelse er det lett å definere hva produktet er og hva det gjør. Det som ofte blir glemt er hvilken verdi produktet har for den aktuelle målgruppen. Løser produktet en kjent utfordring? Gir det kunden glede i hverdagen? Alle detaljer burde oversettes til en fordel. Om de ikke kan det så må du vurdere om det er verdt å ha med i beskrivelsen. 

Tenk SEO
Det er ofte lett å glemme at en produktbeskrivelse også burde optimaliseres mot søkemotorer – ikke bare besøkende kunder i nettbutikken. Finn ut hva målgruppen faktisk søker etter i søkemotoren, og bruk denne informasjonen til å spisse produktinformasjonen din. Men, vær samtidig varsom på å ikke overdrive med samme søkeord (keyword stuffing). 

Struktur
Samtidig som vi ønsker at produktbeskrivelser skal være detaljert og utdypende er det viktig å skape en struktur som er lett å oppfatte når brukere skumleser. Det kan derfor være lurt å strukturere opp innholdet med titler, punktlister, og luft.

Tekst av Lena Utnes Näs, Head of Digital Marketing, Mystore.no.

avatar

Lena Utnes Näs

Head of Marketing

KOMMENTARER

RELATERTE INNLEGG