Betydningen av produktbeskrivelser i sammenheng med netthandel er noe som ofte blir nevnt og samtidig glemt. Mange nettbutikker overser potensialet og viktigheten av å ha velskrevne, detaljerte og unike beskrivelser. Gjort riktig, kan de lede til både økt trafikk og konverteringer på nettsiden.
1. Ha nok informasjon
2. Skriv originalt
Vil du starte nettbutikk?
Les guiden vår for hvordan du kan
starte din egen nettbutikk!
3. Få med fordeler
Når man skriver en produktbeskrivelse er det lett å definere hva produktet er og hva det gjør. Det som ofte blir glemt er hvilken verdi produktet har for den aktuelle målgruppen. Løser produktet en kjent utfordring? Gir det kunden glede i hverdagen? Alle detaljer burde oversettes til en fordel. Om de ikke kan det så må du vurdere om det er verdt å ha med i beskrivelsen.
4. Tenk SEO
Det er ofte lett å glemme at en produktbeskrivelse også burde optimaliseres mot søkemotorer – ikke bare besøkende kunder i nettbutikken. Finn ut hva målgruppen faktisk søker etter i søkemotoren, og bruk denne informasjonen til å spisse produktinformasjonen din. Men, vær samtidig varsom på å ikke overdrive med samme søkeord (keyword stuffing).
Slik gjør du nettbutikken din optimalisert for Google
5. Struktur
Samtidig som vi ønsker at produktbeskrivelser skal være detaljert og utdypende er det viktig å skape en struktur som er lett å oppfatte når brukere skumleser. Det kan derfor være lurt å strukturere opp innholdet med titler, punktlister og luft.