Har din nettbutikk et stort vareutvalg? Ønsker du å øke synligheten din på Google, men vet ikke helt hvor du skal starte? Da burde du vurdere dynamiske søkeannonser fra Google Ads.
Hvordan fungerer dynamiske søkeannonser?
Dynamiske søkeannonser (DSA) er muligens den ultimate tidsbesparende Ads-kampanjen. Det er den enkleste løsningen for å synliggjøre alle dine produkter, akkurat når en potensiell kunde søker etter de. DSA-annonsene og søkeordene dine genereres automatisk basert på informasjonen i nettbutikken din. Med andre ord, de søkene som blir gjort trigger annonser basert på innholdet som du allerede har skapt.
Fordeler med dynamiske søkeannonser for nettbutikker
1. Spar tid og penger
Ikke bare sparer du mye tid på dette, ettersom du ikke behøver å skape egne søkeord og bud til hvert enkelt produkt i nettbutikken din – men det gir deg og en mulighet til å vise relevante og unike annonser som skiller seg bedre ut i mengden. Når en kundes søk er relevant for produktet du tilbyr, skapes det en annonse som omfatter ord fra den aktuelle kundens søk, samt at annonsen henviser til den mest relevante siden i nettbutikken.
2. Oppdag nye muligheter
DSA annonser gir deg i tillegg en mulighet til å finne nye relevante søk og trender i markedet som du ellers kunne gått glipp av. Du behøver ikke lenger legge til og fjerne søkeord manuelt for å finne ut hva som er populært. Så lenge du har produktene og informasjonen på siden din, så vil du lett kunne fange opp disse endringene i etterspørsel – og dermed selge enda mer.
3. Bedre tilpassede annonser
Dynamiske søkeannonser tilpasser seg automatisk kundens søkeintensjon ved å bruke innholdet fra nettbutikken din. Dette gjør annonsene mer relevante og målrettede, da de speiler akkurat det kunden leter etter. Resultatet er mer presise annonser som treffer rett målgruppe og øker sannsynligheten for klikk og konvertering.
Ettersom DSA annonser genereres automatisk, og dermed skreddersys mot et søk, har de ofte en høy relevans og klikkfrekvens på Google. Dette resulterer ofte i en lavere klikk kostnad og bedre annonseplassering enn tradisjonell søkeord annonsering.
Utfordringer med Dynamiske søkeannonser
Nå som du kjenner til fordelene med DSA, er det viktig å være klar over utfordringene som kommer med – og hvordan du kan håndtere dem.
Selv om DSA kampanjer er enkle å lage, og gir inn en god del ekstra trafikk til nettbutikken, så behøver det ikke nødvendigvis å bety at du har best mulig avkastning på dine annonser.
Annonsebudsjettet kan plutselig overskrides, og klikk kostnadene kan bli skyhøye hvis du ikke kontinuerlig justerer kampanjene. Det blir ekstra viktig at du filtrerer ut hvilken trafikk som leder til salg, og ekskludere det som koster deg mye.
Slik lykkes du med DSA
Her er enkle steg du kan ta for å minimere kostnader knyttet til DSA kampanjer:
- Ekskluder nettstedsadresser og sideinnhold som ikke leder til konverteringer.
- Ha forskjellige DSA kampanjer rettet mot ulike sider i nettbutikken din. Slik kan du bedre justere bud og søkeord mot det som selger best.
- Legg til negative søkeord; søkeforespørsler som du ikke ønsker å vises på. På den måten kan du utelate unødvendige kostnader.
- Benytt automatiske budjusteringer, som maksimer konverteringsverdi, for å forbedre din posisjon i søkeresultatene.
- Legg til remarketinglister på søk (RSLA) for å ta inn billigere relevant trafikk. Du kan legge til tilpassede bud for potensielle kunder som allerede har vist interesse for nettbutikken din.
- Sørg for å ha optimalisert innhold i nettbutikken. Google bruker innholdet ditt for å lage annonser og målretting.
Slik kan du optimalisere nettbutikken for SEO
Om du ønsker en uforpliktende samtale angående DSA kampanjer eller annen Google Ads-annonsering, send oss en forespørsel her så tar vi kontakt med deg.