Skip to content
Lena Utnes Näs5. mai 2022 23:24:16 CEST2 min read

Emballasje – 5 tips til en bedre kundereise!

Er du en av dem som tenker at valg av emballasje handler om å velge mellom hvilken størrelse og nyanse av brunt en eske skal ha? Da har du kommet rett, dette er innlegget for deg!

1. Hva skal du sende?

Det første du må vite, er hva du skal sende. Hva er målene og hvor tungt er det? Tenk gjennom hva slags type varer eller produkter det er snakk om. Hvor mange ulike typer produkter selger du? Holder det med konvolutter, eller trenger du esker, poser eller hylser? Hvor mange ulike produkter om gangen ser du for deg at du vil sende sammen?

2. Trenger du noe beskyttelse av produktene?

Om du trenger beskyttelse, avhenger helt av hva slags produkt det er snakk om. Hvor skjøre er produktene? Hvis de kan knuses, trenger du beskyttelse. Her finnes det mange alternativer å velge mellom, som bobleplast, pakkechips, silkepapir eller papirfyll. Det viktigste er at produktet blir låst i emballasjen, slik at det ikke blir liggende og slenge rundt i pakken.

3. Hvordan vil du fremstå? Gjør emballasjen mer personlig

Har du tenkt på hvordan unboxing-opplevelsen skal være for kunden din? Husk at unboxing-opplevelsen er en viktig del av kundeforholdet. Hvis du legger vekt på å ha stilig emballasje, er dette noe kundene legger merke til og setter pris på?

Pakker eller e-handelsposer med din logo og grafiske profil bidrar til å styrke merkevaren din, samtidig som kundene får et profesjonelt førsteinntrykk. Hvis du ønsker et mer økonomisk alternativ til personlig emballasje, anbefaler vi at du designer din egen pakketape med din logo.

Du kan også sende en personlig hilsen med pakkene dine. Det er en «annerledes» måte å tilpasse emballasjen på og sette kunden i sentrum. Det kan være en enkel håndskrevet lapp som takker kunden for handelen i din nettbutikk, eller kanskje en kampanjekode for å oppmuntre til et nytt kjøp.

4.Hva er din bærekraftsprofil?

Hva ønsker du å kommunisere relatert til miljø og bærekraft? Det kommer kontinuerlig nye produkter innen emballasje som gir nettbutikker mulighet å redusere forbruk av plast og papir. Å velge et grønnere produkt er ikke lenger vanskelig, det finnes miljøvennlige alternativer til de fleste typer av emballasje. Siden papp og papir er lagd av naturlige råvarer og kan gjenvinnes, blir det ofte sett på som det mest miljøvennlige alternativet innen emballasje. Imidlertid finnes det også emballasje av resirkulert plast som kan være et godt miljøvalg.

Det finnes både fordeler og bakdeler med bruk av enten plast eller papp. Vi anbefaler å ta kontakt med din leverandør av emballasje for å se hvilke typer av emballasje som passer dine behov. Du finner en artikel hos vår partner RAJA som handler om de forskjellige egenskapene til ulike typer av emballasje her:

Papp eller plast?

5. Finn en leverandør som passer dine behov

Det er mange relevante spørsmål relatert til dette. Leveringssikkerhet er veldig viktig. Avklar med leverandør hvilke produkter som er på lager, sånn at du faktisk vet når du kan forvente å få dem. Dette er noe som er spesielt relevant i 2022, der mange opplever problemer med forsyninger av forskjellige produkter.

Er dette en leverandør som vil gjøre deg bedre, har de rådgivning relatert til din bransje og netthandel? Er det enkelt å bestille fra dem, har de nettbutikk, god kundeservice? Hvor mye må man bestille per gang, kan de for eksempel legge opp en betalingsplan for deg som ikke har stort lager?

Ønsker du å vite mer om RAJA og emballasje for din butikk, ta kontakt med oss HER

avatar

Lena Utnes Näs

Head of Marketing

KOMMENTARER

RELATERTE INNLEGG