Skip to content
AdobeStock_399559134_Editorial_Use_Only
Lena Utnes Näs5. juni 2015 11:12:15 CEST2 min read

Must have: Google Analytics

Et kraftfullt verktøy som er din beste venn når det kommer til å forstå hvordan deres nettbutikk anvendes /ikke anvendes. Som markedsfører, så starter og slutter som regel alle aktiviteter med nettopp Google Analytics.
Det finnes mange ulike deler av Google Analytics som er viktige å benytte seg av, men jeg begynner med de mest grunnleggende:

  1. E-commerce tracking
  2. Kanalrapporter
  3. URL builder

E-commerce tracking
Har dere ikke aktivert e-commerce tracking, så bør dere gjøre det nå!
Hos Mystore.no er det enkelt og raskt å aktivere, dere gjør det under “Konfigurasjon -> Google”.
Videre logger dere inn på deres Google Analytics-konto og velger administrasjon, her finner dere valg for aktivering under “Ecommerce Settings” i deres “View”:

Når alt er aktivert kan dere begynne å måle salget i butikken og se hvilke kanaler/søkord som skaper transaksjoner(salg). Dette er ekstra viktig for å raskt kunne vurdere om de kampanjene man kjører fungerer eller ikke. Dere kan raskt se trender og tilpasse deres markedsføring etter rapportenes informasjon i Google Analytics.
 
Kanalrapporter
Man kan på en tydelig måte se de ulike kanalene som driver trafikk til deres nettbutikk.
De deles vanligvis opp i følgende kanaler:

  • Organic – Søkmotortrafikk
  • Referall – Trafikk fra andre sider som linker til deres side
  • Direct – Direkt trafikk
  • Social – Trafikk fra sosiale nettverk
  • Email – Trafikk fra e-postutsendelse
  • Paid Search – Trafikk fra f.eks. Google Ads (tidligere AdWords)
  • Display – Trafikk fra f.eks. Google Ads Display nettverk

Ved å ha aktivert e-commerce tracking, kan dere nå også se hvor godt en kanal har konvertert besøkende om til kunder. Dette er første delen i å forstå hvilke kanaler som fungerer best for deres nettbutikk. For en del butikker så er social de beste kanalene og for en del er organic den beste kanalen. Det kommer helt an på hvordan besøkende foretrekker å komme til deres side, men fremfor alt så sier det dere hvor bra dere er tilstede i de ulike kanalene.
 
URL builder
Dette er et verktøy, levert av Google, som gjør at dere kan “tagge” lenker til deres side, slik at de vises i “Campaigns” under kanaler med det spesielle navnet dere gir dem. Dette kan eksempelvis være en e-postkampanje som dere sender ut og ønsker å sammenligne med forrige måneds kampanje. Det blir mye lettere å finne den om dere har et bra navn og i tillegg blander man ikke kampanjene sammen med hverandre.
Link til URL builder: https://ga-dev-tools.appspot.com/campaign-url-builder/

avatar

Lena Utnes Näs

Head of Marketing

KOMMENTARER

RELATERTE INNLEGG