Skip to content
Lena Utnes Näs22. mars 2017 11:00:51 CET5 min read

Outsourcing av logistikken – lurt eller ikke?

Du er kanskje interessert i å starte nettbutikk, men ikke interessert i å bruke all tid på pakking og sending. Eller kanskje nettbutikken har vokst ut av dagens lager, og du ønsker å automatisere prosesser som gjør at du kan bruke mer tid på selve nettbutikken og salget. Vi skal se nærmere på syv årsaker til at du burde benytte 3PL-løsninger, og seks årsaker til å tenke om igjen.
Men først: Hva er 3PL?
3PL står for “tredjepartslogistikk” og innebærer outsourcing av deler eller alt av logistikken for nettbedrifter. Tjenestene som tilbys er som oftest de fleste områdene rundt ordrebehandling, som mottak, plukking, pakking, lagring og utsending.

Syv årsaker til å vurdere en 3PL-løsning.

1. Spar på fraktkostnader

En stor kostnad for de fleste nettbutikker er naturligvis fraktkostnader. Ved å la en 3PL-partner håndtere dine ordrer vil du som oftest motta bedre fraktpriser, enn ved egen utsending. Dette skyldes det faktum at fraktkostnader er drevet av volum, og er det en ting en 3PL-partner har, så er det volum. Du tar da del i et kollektiv fraktvolum med partnerens andre kunder, noe som gir betydelige reduserte priser. I tillegg sparer du ofte også på emballasje og annet materiell som kjøpes inn på storskala.

2. Utvid konstant

Utvidelse av driften og antall forsendelser blir veldig enkelt: sender du mer, betaler du mer. Du trenger ikke å trekke inn ulike faktorer som størrelse på lager, antall ansatte eller andre kostnader knyttet til eget lager. I tillegg kan utvidelsen gå av seg selv, mens du fokuserer på den daglige driften og salget.

3. Bedre lokasjon

De fleste 3PL-leverandører holder til i sentrale deler av Norge, som Oslo eller industriområder på Østlandet. Dette er noe som bedrer leveringstiden til kunde. Du holder kanskje selv til på Vestlandet eller i Nord-Norge, noe som byr på lengre leveringstid for kunden som sitter i Kristiansand.

4. Minimer faste kostnader

Ved å la en 3PL-partner ta seg av lager og ordrer, vil du ikke trenge å betale for kostnader for leie av lokaler, ansatte, utstyr og annet som dukker opp underveis. I tillegg fjerner du ansvar for opplæring av ansatte, samt ansvaret for flere ansatte generelt sett.

5. Bare betal for det du bruker

De fleste leverandører lar deg betale baserte på ulike månedsbaserte faktorer som antall ordrer, antall innkjøp, antall returer osv. Dette gjør at du slipper å betale mange faste kostnader for leie av lokaler og annet, som nevnt tidligere. Du betaler kun for det du faktisk trenger. Er en måned treg, trenger du ikke å ha massive kostnader som løper.

6. Bedre retur

Leverandører tilbyr ofte gode løsninger for returer. De har eksistert en stund og vært gjennom flere tusen returer for sine kunder og kan dette derfor ekstremt godt. Dette gjør kjøpsopplevelsen bedre for kunden, ettersom returer går smidig og kjapt. Du trenger ikke å teste og finne løsninger for returer, det fikser leverandøren.

7. Ny teknologi

Gjennom en 3PL-leverandør får du ofte tilgang på ny og bedre teknologi for logistikken. Slik teknologi kan minske kostnader og øke effektivitet, sikkerhet og kontroll. Eksempelvis tilbyr noen leverandører automatisering av pakking og sending. Nettbutikken din kommuniserer da direkte med leverandør, slik at du kun trenger å behandle ordren i kontrollpanelet som før, så sender leverandøren varene. Automatisering kan også forekomme i form av innkjøpsforslag basert på lagerbeholdning og utsendelsesstatistikk. De fleste tilbyr også egne kontrollpaneler for logistikken, hvor du kan få full oversikt og statistikk over mottak, utsendinger og kostnader.
 

Seks årsaker til å tenke om igjen.

1. Mangel på kontroll

Ved å la en logistikkpartner ta seg av all logistikk, mister du muligheten til full kontroll av produktenes reise. Kanskje du ønsker å legge noe ved en ordre, eller få en ordre raskere ut enn andre? Slikt kan i tilfeller bli løst, men ikke like lett som når du har behandlingen under eget tak. Du blir i tillegg avhengig av nok en leverandør.

2. Kundeservice

Logistikk og levering av bestillinger er kanskje noe av det viktigste for din nettbutikk. En potensiell kunde drar inn mange faktorer som design, sortiment og anmeldelser når de skal vurdere nettbutikken. Når de endelig har bestilt er det kun én ting som teller: selve behandlingen av ordren. Her er det svært viktig at alt går rett og smidig, slik at kunden kommer tilbake senere, eller anbefaler nettbutikken videre. Når du ikke sender ut selv har du ingen garanti for at alt går som det skal, og at f.eks riktig produkt blir sendt ut. Husk: fra kundens perspektiv er det din nettbutikk som sender ut og er ansvarlige, så det er også du som får en dårlig anmeldelse eller klage.

3. Returer

Når en kunde sender et produkt i retur, kan det fort hende at de sender det til din oppgitte adresse, noe som betyr kluss i logistikken. Skulle kunden følge oppsett for retur og sende til logistikkpartner, kan andre problemer dukke opp. Kan du stole på at logistikkpartneren tar riktig valg om hvilke produkter som kan selges på nytt? Vil du få tilgang til samme feedback på returer som ved eget mottak og dermed forstå hvorfor visse produkter returneres oftere?

4. Tilpasninger

Du kjenner dine produkter best. Kanskje du har noen bestselgere som det går mange av? Da vil det lønne seg å optimalisere pakkingen og emballasjen for disse produktene, slik at du sparer mest mulig ved utsending. Er dette noe leverandøren vil ta hånd om? Dersom du i tillegg selger mye forskjellig kan ulike produkter ha ulike behov, om det er kjøling ved oppbevaring/transport eller produkter som lett kan knuses. Slike tilpasninger kan fort bli vanskelig å få til og kan vise seg å koste dyrt hos en 3PL-leverandør.

5. Tilgjengelighet av produkter

Du mister muligheten til å enkelt se produktene selv. Ved ønske om produktfotografering, testing, visning til potensielle kunder o.l. kan det vise seg ugunstig å ha produktene hos en leverandør på andre siden av landet.

6. Kostnader

Selv om det kan vise seg økonomisk gunstig å la en leverandør ta seg av utsendinger, kan kostnadene ofte være for høye for mindre bedrifter. Det kan også være dyrt å komme i gang, med høye inngangskostnader og bruk av mye tid i starten.

 
avatar

Lena Utnes Näs

Head of Marketing

KOMMENTARER

RELATERTE INNLEGG