Slik gjør vi handel enklere. Hver dag.

Dette sier statistikken om mobiltrafikken for 1600 nettbutikker under Black Week 2019

Under Black Friday 2019 var på det meste 8 av 10 brukere som besøkte omlag 1600 Mystore-nettbutikkene inne i butikkene fra sin mobiltelefon. Tallet for de som utfører selve kjøpe på sin mobil er også skyhøyt.

Rapportene har vært tydelig lenge. For bransjen er det ingen overraskelse at mobilen har høye brukertall i nettbutikker. Det visste vi allerede før årets Black Week. At mange utfører kjøpet via mobilen visste vi også. 

MOBILEN TAR HELT AV
Men, Black Week 2019 er året da mobilen fullstendig smadrer alle motstandere.

Statistikk Black Week 2019. Antall brukere fordelt per dag for mobil, desktop og nettbrett. Kilde: Mystore.no

Vi har sett på den samlede statistikken for små- og mellomstore nettbutikker i Norge. Omlag 1600 av dem. Samtlige av dem på på Mystore sin e-handelsplattform. Dette er nettbutikker i alle mulige fasonger som treffer et hav av målgrupper. Ha derfor i bakhodet at for noen butikker, er mobiltrenden enda sterkere enn tallene du kan se nedenfor!

  • I gjennomsnitt for 1600 nettbutikker stod mobilen for 69,2 % av all trafikk under Black Friday 2019. I 2018 var det samme tallet 66 %.
  • For Black Week 2019 som helhet stod mobilen for 69 % av trafikken. 
  • På det meste (Black Friday kl 0600) var 80 % av brukerne i 1600 nettbutikker inne fra mobilen. Tallet var det samme i 2018.
  • Klokken 2200 Black Friday 2019 registrerte Mystore.no det høyeste antallet brukere totalt på vår plattform i løpet av Black Week. 73,7 % av trafikkvolumet kom da fra mobilen. I 2018 var peak hour klokken 2000 på Black Friday, da med en mobilandel på 70,2 %.

Ellers er det verdt å merke seg at mobil og nettbrett har om lag like mange sidevisninger per brukerøkt i løpet av Black Week 2019, mens desktop innkasserer en meget knapp seier. Tidsbruk byr på betydelig større forskjeller.

Den gjennomsnittlige øktvarigheten for en bruker på desktop er 3min25sek, mens den for mobilen er på 2min06sek. Her innkasserer for øvrig nettbrettet en av meget få seire med en gjennomsnittlig øktvarighet på 3min29sek.

For mens vi snakker om nettbrettet. Bruken stuper! Sammenligner vi Black Week 2019 mot 2018 så faller antallet brukere med 28,6 %. Sider vist per økt faller fra 4,8 til 4,3 for nettbrettet.

KJØP UTFØRT FRA MOBILEN
Hørt følgende utsagn før? “De gjør researchen sin på mobilen, men – de utfører likevel kjøpet på desktopen”. 

Andelen faller riktignok noe, men – nei. Mobilen er den suverent foretrukne enheten å gjøre et kjøpt fra. Likevel, dag for dag er det store variasjoner i tallene for Black Week.

Her er noen smakebiter fra Black Week 2019 vs 2018.

  • Lørdag gruser de øvrige dagene hva mobilkjøp angår. 73,4 % av kjøpene i 1600 butikker på Mystore-plattformen er utført på mobilen. Tilsvarende tall for 2018 var 69,1 %. Kun 20,8 % av kjøpene er utført fra desktop.
  • I løpet av Black Week 2019 er det faktisk Black Friday som har lavest andel kjøp fra mobilen. Her er “kun” 61,1 % av kjøpene utført med mobil. Tallet for 2018 var på 60,1 %. 
  • Andel for kjøp fra desktop var på 33 % på Black Friday. En oppgang fra 31,3 for 2018. Nettbrettet faller fra 8,4 % til 5,8 %
  • I år som i fjor er det søndagen som er nettbrettets beste dag. I 2019 utføres 9,3 % av kjøpene fra et nettbrett. Tallet for 2018 var 12,2
  • Totalt for Black Week 2019 ble 64,6 % av kjøpene utført fra en mobil. I 2018 var tallet 60,5%. 29 % av ble utført fra desktop. I 2018 var tallet for desktop på 28,6 %. Nettbrettet faller fra 9,4 % i 2018 til 6,3 % i 2019.

Kilde: Mystore.no. Måleverktøy: Google Analytics.
Mystore.no er Norges største e-handelsplattform for små- og mellomstore nettbutikker, og håndterer årlig ordrer for flere milliarder norske kroner for over 1800 nettbutikker. I tillegg til å drive med netthandel leverer selskapet også skybaserte kassasystemer. Mystore.no ble etablert i 2006 og har de siste 10 årene utelukkende jobbet med e-handel og tjenester relatert til dette. Mer om Mystore.no

2019-12-06T15:02:19+01:00By |Markedsføring, Netthandel, Strategi|

Om forfatteren:

Bjørn Tore Lysnes er Content & Brand Manager i Mystore.no. Det betyr at han har ansvaret for markedsføringen av Mystore og innholdet i alle våre kanaler. Bjørn Tore har jobbet som innholdsprodusent og innholdsutvikler i digitale flater siden 1998.