Slik gjør vi handel enklere. Hver dag.

Fem tips til søkemotoroptimalisering for nettbutikker

Mange ting er med på å avgjøre hvordan din nettbutikk rangerer i søkemotorer som Google. I dette blogginnlegget har vi samlet fem viktige elementer når det gjelder søkemotoroptimalisering.

On-site SEO
Optimalisere all innhold tilgjengelig på nettsiden. Dette går ut på at tekst, bilder og annet innhold er tilpasset slik at søkemotorer enklere forstår innholdet. Det er eksempelvis essensielt å finne søkeord og -fraser som du ønsker å rangere på, og inkludere disse i innhold som overskrifter, sidetitler og URLer. Kort sagt omhandler det å ha en brukervennlig og leservennlig nettside for både kundene og for søkemotorers roboter. Det er viktig å skape gode brukeropplevelser på siden, og at innholdet på siden samsvarer med det brukeren leter etter. 

Off-site SEO
Få andre aktører til å lenke til nettsiden, og på den måten fortelle søkemotorer at en uavhengig part anerkjenner siden. Dette er en viktig komponent fordi den har stor innvirkning på synligheten og plasseringen hos Google. Dersom det er mange autoritære domener som lenker til nettbutikken, oppfattes nettsiden som en populær side og du kan bli belønnet med en god posisjon i søkeresultatet. 

Responsiv nettside
Noe som blir mer og mer viktig er at nettsiden er responsiv og tilpasset mobile enheter. For en stund tilbake endret Google måten de indekserer sider på ved at mobilversjonen indekseres først (mobile-first). Dette på bakgrunn av at trafikk som kommer via mobiltelefoner har økt kraftig. Det å ha mobiltilpasset innhold på nettsiden er derfor blitt helt essensielt i dag. Er du kunde hos oss i dag? Alle våre design-maler er responsive, men de nyeste malene som eksempelvis “Europa” (link) er i større grad tilpasset mobile enheter. Vårt aller nyeste design “America” (link) er faktisk optimalisert hovedsakelig for mobil og dermed 100 % mobilvennlig. 

Teknisk oppsett
Det er også tekniske aspekter som har betydning for plassering hos søkemotorer. Blant annet er det essensielt å ha rask lastetid på nettsiden. Dersom siden din har lang lastetid vil søkemotoren nedprioritere nettsiden, og du kan gå glipp av mange besøkere. Én ting som har mye å si for hastigheten på nettsiden er bildestørrelser. Derfor er det viktig å optimalisere alle bildene som skal lastes opp i nettbutikken. Et annet teknisk aspekt som det er viktig å ha på plass er SSL-sertifikat (kryptert kobling). Hvis du har nettbutikk via oss kan du lese mer om SSL her (link til hjelpesenterartikkel) for å forsikre deg om at du har en sikker nettside. 

Ikke prøv å lure Google
Det kan være flere snarveier som kan tenkes å være en god løsning for å oppnå god rangering hos Google. Selv om det kan virke som gode idéer basert på det søkemotoren ser etter, strider det mot ønskene til Google og blir raskt oppdaget. Eksempler på dette kan være keyword stuffing som går ut på å skrive et bestemt søkeord så mye som mulig på en side. Det å skrive et ord om og om igjen uten å ha en naturlig flyt på teksten kan heller ha en negativ innflytelse på søkemotoroptimalisering. Google finner stadig nye metoder for å finne de sidene som prøver å jukse de, og vil straffe de sidene som prøver seg på det. 

Som du kan se så er det mange elementer som avgjør hvordan din nettside rangerer i søkemotorer som Google. I tillegg forandrer disse elementene seg kontinuerlig, noe som gjør det viktig å holde følge.

Ønsker du hjelp til å optimalisere din nettbutikk for søkemotorer? Les mer om hva Mystore kan hjelpe deg med på vår markedsføringsside.

Om forfatteren:

Christin er Google-sertifisert og jobber som digital markedsfører. Markedsføringsteamet i Mystore som hun er en del av, drifter markedsføringen for hundrevis av nettbutikker. Dette omfatter blant annet SEO, analysearbeid og strategisk rådgivning, samt utvikling, produksjon og drift av Google- og Facebook-kampanjer.