Gjør handel enklere for deg selv.
Få en månedlig mini-oppdatering rett i innboksen din.

Hvordan øke konverteringsraten i nettbutikken?

BLOGGSERIE (5/9): Du gjør tiltak som øker trafikken til nettbutikken din, men – hvordan skal du få de nye brukerne dine til å handle? Hvordan øke konverteringsraten.

Hvordan hadde du fått de til å handle om du hadde en fysisk butikk der du møtte kundene ansikt til ansikt? Kanskje hadde du gått bort å spurt om de trengte hjelp til å finne det de leter etter? Kanskje hadde kunden selv kommet bort å spurt hvor de kunne finne den tingen de var på jakt etter? Eller kanskje hadde du startet med å fortelle om alle dine spennende produkter som hadde passet kunden helt ypperlig?

Uansett så hadde det nok vært viktig å få kunden til å føle seg velkommen, og få kunden til å faktisk ville være i butikken og tilbringe litt tid der. Du hadde nok også sørget for at butikken din var så ryddig og ren som overhodet mulig. Hvem ville vel gått inn i en butikk med rot og kaos?

Alle tingene over gjelder faktisk også på nett. Men hvordan får man det til når man ikke kan møte kundene ansikt til ansikt for å presentere den flotte butikken din og forklare om de flotte produktene? Jo, man er nødt til å presentere butikken gjennom det visuelle. Man kommer ganske langt med et flott design med gode bilder og gode beskrivelser på produktene.

Design

Gode bilder og gode produktbeskrivelser er noe du som butikkeier må klare selv. Det er tross alt du som kjenner produktene din best og kan mest om de. Butikken skal se presentabel ut, være ryddig og enkel å finne frem i, dette husker vi at var viktig i den fysiske butikken også. Design av nettbutikker er noe vi i Mystore jobber mye med. Når vi utvikler nye design så gjør vi oftest det ved å lage nye såkalte designmaler. Dette er maler som er jobbet med i månedsvis og som har vært igjennom flere runder med bugtesting og ikke minst Konverteringsoptimalisering. Konverteringsoptimalisering er noe vi jobber mye med på huset, og kort forklart betyr det at vi optimaliserer designet til å være så brukervennlig, så enkelt å navigere i og så pent at det fører til flere kjøp i nettbutikken. Samtidig så skal det være enkelt for hver nettbutikk å tilpasse butikken etter egne behov, med logo, farger, skrifttyper, topplinje, bunnlinje etc, og derfor har alle butikker som bruker våre nyeste design egne designinnstillinger der man kan gjøre tilpasninger i designmalen.

Om du ikke har fått med deg de nyeste designene så kan du ta rask titt i vår Designstore for å se utvalget. På samme måte som i en fysisk butikk så kan det være sunt å ommøblere litt i blant. En vis mann sa engang at “ett år i den fysiske verdenen er det samme som syv år i internettverdenen”. Siden utviklingen går såpass fort i internettverdenen, både med tanke på funksjonalitet og optimalisering, så kan det vært lurt å “ommøbelere” litt i butikken en gang i året. Trenger du hjelp til dette så har vi også ulike designpakker der vi gjør hele jobben for deg.

En av de aller, aller viktigste sidene i en nettbutikk  å optimalisere er kassa, eller checkouten som det gjerne også kalles på “godt norsk”. Tenk deg at du sto ved kassa i en fysisk butikk, og for å få lov til å handle så var du nødt til å oppgi fullt navn, adressen din, fødselsdatoen din og i tillegg var du nødt til å huske 16 siffer fra bankkortet ditt. Det sier seg selv at mange antakelig hadde forlatt handlekurven på disken og gått et annet sted for å handle.

Checkout

Når du starter butikk hos Mystore så får du samtidig en avtale med Klarna Checkout på kjøpet. Klarna Checkout er ferdig installert i butikken allerede fra dag 1, og det er ikke tilfeldig. Grunnen er at Klarna Checkout i flere år har vært viden kjent som den Checkouten som konverterer best. Mange andre aktører har prøvd å komme opp til samme nivå, men etter min mening er det fortsatt ingen som har klart å utvikle en checkout som konverterer bedre enn Klarna´s Checkout, der du kun trenger å oppgi e-post-adressen din for å kunne handle (så fremt du har handlet i Klarna tidligere) og samtidig velge hvordan du ville betale.

Når det er sagt så er det noen som ikke ønsker å bruke Klarna av ulike grunner. Mystore har derfor utviklet en egen checkout med en egen betalingsløsning for kort, alt basert på 15 års erfaring for konverteringsoptimalisering i kassa. Denne betalingsløsningen lanseres i begynnelsen av Mai.

Produktanbefalinger og personalisering

Men hvordan løser man dette med anbefalinger til kundene når man ikke kan snakke med de? Vi husker at i den fysiske butikken så hadde vi kanskje gått bort til kunden for å høre om de trengte hjelp, men i nettbutikken så mangler jo den muligheten.

I Mystore har vi løst det ved å implementere såkalt kunstig intelligens i butikkene. Våre utviklere har brukt hundrevis av timer på å integrere en fantastisk tjeneste som kalles Crall. Som vi tidligere har vært inne på, så er dette en bred tjeneste som fokuserer på å personalisere nettbutikken din. I mai-juni lot vi Mystore-kundene få teste hele produktpakken til Crall gratis. I gjennomsnitt har nettbutikkene som har testet Personalisert Shopping økt den gjennomsnittlige ordreverdien med 27%.

Produktanbefalinger er en av tjenestene som leveres som innebygd i designmalen i nettbutikken dersom man velger å aktivere Crall. Personalisert shopping er et meget nyttig verktøy for å øke konverteringsfrekvensen og den gjennomsnittlige ordreverdien, der dine besøkende raskt vil finne flere produkter som passer for de. Legg til de automatiserte anbefalingene på forsiden, på produktsidene og alle andre sider om du vil. Med utgangspunkt i butikkdata og brukernes atferd viser Produktanbefalinger automatisk frem skreddersydde produktforslag til kundene dine basert på hva som faktisk selger og hvem som kjøper det. I praksis betyr det at ulike kunder ser ulike produkter i butikken din, bestemt av hva det er mest sannsynlig at kunden vil kjøpe.

Personalisert Søk

Men hva om kundene fortsatt ikke finner det de leter etter til tross for alle gode anbefalinger? De har jo fortsatt ingen å spørre.

Det som er viktig for en nettbutikk er da og enten ha en chatfunksjon, slik at kunden raskt får tak i deg, eller en veldig god søkefunksjon. Begge disse tingene kan man igjen løse med Crall, som tilbyr både chat i nettbutikken samt personalisert søk. Alle butikker hos Mystore er fra før utstyrt med en god standardisert søkefunksjon slik at kundene enkelt kan finne produktene. Men dersom du vil oppgradere søket slik at søkeresultatet tilpasser seg etter kundens aktivitet, søkeord og salgstrender i din nettbutikk, så kan Crall være løsningen å oppgradere til. Søkeforslagene er basert på hva besøkende tilsynelatende søker etter og hvilke produkter som har høyest sjanse for å konvertere til akkurat den brukeren. Konverteringsraten for de som bruker søk i nettbutikken kan være opptil 50% høyere enn gjennomsnittet, noe som fører til flere salg.

Et annet alternativ eller et godt supplement til en god søkefunksjon er funksjonaliteten Filter. Ved å filtrere verdier som størrelser, priser, kategorier eller produsenter eller annet får kunden enkelt filtrert ut kun relevante produkter.

Chat og kundekontakt

Når det gjelder chat så er det viktig at kundene kan få svar på det de lurer på raskt, men minst like viktig er det at en chat kan skape tillit hos dine kunder, da de kan se at det finnes fysiske personer bak nettsiden, noe som igjen kan bidra til å øke kjøpslysten og dermed konverteringen hos potensielle kunder. Et annet alternativ vi tilbyr på chat, i tillegg til Crall, er Facebook Chat i nettbutikken. Facebook Chat er chatten du kjenner fra Messenger som er eid av Facebook og kan være et enkelt alternativ til en chatfunksjon som er velkjent hos mange. En stor fordel med Crall er dog at du får samlet mange konverteringsøkende funksjoner på én plass, ikke kun chat

Produktomtaler

Mange nettbutikker og mange kunder setter også pris på omtaler av produkter fra andre kunder. Nettbutikker som har verifiserte produktomtaler på sine produktsider opplever ofte i gjennomsnitt en konverteringsøkning på 15%-20% på de produktene det gjelder. For kunder som handler på nett er produktomtaler det nærmeste de kommer en personlig anbefaling. I Mystore-plattformen så ligger det en tjeneste som heter Yotpo installert. Yotpo er blant markedets mest kjente leverandører av produktomtaler. Ulempen med tjenesten er at det krever en egen avtale med Yotpo og at man må gjerne ha litt trafikk og flere kunder for å få omtaler, noe ofte kun de litt større nettbutikkene har.

Uansett så kan det være lurt å vurdere å ta inn produktomtaler i nettbutikken dersom man har kunder og trafikk nok til å få omtaler.

Lagervisning

Vi skal ikke gå nærmere inn på konverteringsoptimalisering denne gangen ettersom det et stort område som handler om å forbedre de besøkendes brukeropplevelse i nettbutikken. Det kan være mindre ting slik som hvordan du viser hva som er på lager i nettbutikken.

På samme måte som i en fysisk butikk så kan det være mange som lurer på om man har dette produktet på lager i min størrelse eller om produktet er på lager i det hele tatt. Her kan appen Avansert Lagerstyring være til nytte. Om man også kombinerer den med Lagervarsel på E-post, som lar besøkende få vite når produkter kommer inn på lager, så har man ytterligere en sjanse til å øke konverteringen i nettbutikken.

Konverteringsoptimalisering

Andre detaljer som farger på knapper, oppbygging av kategoristruktur, utformingen av tekster osv kan bety overraskende mye for konverteringen i nettbutikken. Men er du usikker på hvor du skal starte for å øke konverteringen så vil jeg anbefale vår Konverteringsoptimaliseringspakke som utføres av våre markedsførings- og e-handelseksperter. Dette er en pakke som hjelper deg godt på vei og er priset slik at også mindre kunder skal ha råd til den.

2019-08-16T12:33:15+02:00Av |Markedsføring, Netthandel|

Om forfatteren:

Rudi Thomassen er Chief Commercial Officer i Mystore.no.