Skip to content
Untitled design (6)-1
Lena Utnes Näs23. april 2019 12:55:21 CEST2 min read

Hvordan øke salget i nettbutikken?

BLOGGSERIE (1/9): Hvordan øke salget i nettbutikken? Svaret er lett, og samtidig vanskelig. Lett fordi teorien og den matematiske formelen for å selge mer er enkel. Vanskelig fordi praksisen ikke alltid er like enkel som teorien.  

Siden 2006 har vi vært en plattformleverandør innen e-handel. Tusenvis av nettbutikker har brukt og bruker vår plattform. I årene som har gått siden oppstarten har vi i samarbeid med våre kunder testet, utviklet og optimalisert et omfattende nettverk av tjenester rundt plattformen. Vår motivasjon er enkel; Lykkes våre nettbutikker, så lykkes også vi som plattformleverandør.

Vi tror årsaken til at vi 13 år etter oppstarten har blitt Norges største plattformleverandør, er på grunn av et nådeløse fokus på å gjøre handel enklere. Av og til har vi flyttet fjell. Andre ganger ser vi fremskrittene i den daglige jobben med å file, slipe og optimalisere eksisterende tjenester og funksjoner.

FRA GRÜNDER TIL NETTHANDELSAKTØR
En av de store fordelene med å være plattformleverandør er at vi gjennom flere år har kunnet følge kunder på veien fra nystartet nettbutikk til en større, etablert netthandelsaktør. 
Underveis har vi kjent på de samme frustrasjonene som våre brukere har. Et betydelig antall frihelger, sene nattetimer og espressoshots er gått med på å finne de gode svarene på:

  • Hvilke funksjoner trenger en nettbutikken for å lykkes?
  • Hvilke verktøy trenger en nettbutikk for å oppnå suksess?
  • Hvilke markedsføringsverktøy fungerer, gir effekt og økt salg?

INGREDIENSENE
Noen av funksjonene og tjenestene vi har bygget for å gjøre nettopp dette har vært der i årevis, men er likevel ukjent for mange av våre butikker. Andre funksjoner og tjenester er av nyere dato og kan være nyttig for mange uten at de har tenkt på det.
På akkurat samme måte kan prinsippene som ligger til grunn for økt salg fort gå i glemmeboken, samt at miksen av de ingrediensene som må til for å lykkes endres stadig hurtigere.

I løpet av de neste innleggene vil vi blant annet ta for oss hvordan du kan jobbe med trafikkvekst, konverteringsrate og gjennomsnittlig ordreverdi for å øke salget. Men aller først, dette er regnstykket du må kunne løse for å øke salget i nettbutikken.

 
avatar

Lena Utnes Näs

Head of Marketing

KOMMENTARER

RELATERTE INNLEGG