Gjør handel enklere for deg selv.
Få en månedlig mini-oppdatering rett i innboksen din.

Derfor er Google Shopping så bra for nettbutikker

BLOGGSERIE (8/9): Google Shopping er en annonsetype fra Google som lar nettbutikker vise frem produkter blant Google sine søkeresultater. Vi opplever ofte at denne annonsetypen er den som gir best avkastning.

Annonsetypen Google Shopping serverer Google-brukerne produktbilder, produktnavn, pris og nettbutikkens navn i søkeresultatsiden. Mens andre annonsetyper får visninger basert på valgte søkeord, får denne annonsetypen visninger basert på informasjonen som er i produkt-feeden på din nettbutikk.

Passer både for liten og stor
Gjort riktig erfarer vi at Google Shopping kan det bidra til økt salg for nettbutikker. Ofte opplever vi at det er denne annonsetypen som gir den beste avkastningen for våre kunder. Annonsetypen har effekt innen mange bransjer.

Google Shopping passer til nettbutikker i alle størrelser, både til de som har noen få produkter tilgjengelig og til de som har flere hundre. Vi anbefaler derfor at du kommer i gang med annonsering i Google Shopping.

Hvorfor bruke Google Shopping-annonser?
Det er flere grunner til at nettbutikken din kan dra nytte av å bruke Google Shopping: 

  • Annonsører opplever at Shopping-annonser har to-tre ganger flere klikk enn vanlige tekstannonser
  • Informasjonen i annonsene gjør at kjøpsintensjonen ofte er høyere når brukere klikker på Shopping-annonser
  • Siden annonsene viser både produktbilder og pris vil man oppleve færre irrelevante klikk
  • Annonsene skiller seg veldig ut fra tekstannonsene ved at de viser produktbilder og pris på produktet
  • Annonsene har veldig høy synlighet på Google sin søkeresultatside. Google viser potensielt annonsene flere steder på søkeresultatsiden: 1) Øverst i søkeresultater over de organiske resultatene 2) Ved siden av de organiske resultatene 3) Under fanen “Shopping” 4) På øverste linje når du går inn på bilder i søkeresultatet
  • Annonsene kan vises sammen med tekstannonser, og du kan dermed få enda mer synlighet i det samme søkeresultatet og spille på flere budskap
  • Flere produkter fra din nettbutikk kan vises samtidig. Det betyr at du kan vise frem produkter i ulike merker, modeller og prisklasser i samme søkeresultat
  • Du kan se resultater for produktene med det detaljnivået du ønsker. Du kan se hvor mange klikk et bestemt produkt har fått, uten at du trenger å opprette ny produktgruppe
  • I Google Ads får du oversikt over hvilke andre nettbutikker du konkurrerer om med dine produkter
  • Annonsene kan føre til økt kjennskap til din nettbutikk og dine produkter. Siden du kun betaler per klikk kan du få synlighet du ikke trenger å betale for de gangene annonsene vises, men ikke klikkes på

Google Shopping og Mystore
Har du nettbutikk fra Mystore og ønsker å komme i gang med Google Shopping-annonsering på egenhånd bestiller du integrasjonen Google Shopping i vår appstore. Vær oppmerksom på at Google Shopping er over gjennomsnittet komplisert å komme i gang med. Synes du allerede det er tungvint å jobbe med Google Ads, så anbefaler vi at du tar kontakt med Google-sertifiserte markedsførere

  • Trenger du hjelp til å sette i gang? Mystore sitt team av markedsførere drifter hver dag markedsføringen for hundrevis av nettbutikker. Ta gjerne kontakt for en uforpliktende prat med en av våre digitale markedsførere.
2019-08-16T11:20:51+02:00Av |Markedsføring, Netthandel|

Om forfatteren:

Christin er Google-sertifisert og jobber som digital markedsfører. Markedsføringsteamet i Mystore som hun er en del av, drifter markedsføringen for hundrevis av nettbutikker. Dette omfatter blant annet SEO, analysearbeid og strategisk rådgivning, samt utvikling, produksjon og drift av Google- og Facebook-kampanjer.