Slik gjør vi handel enklere. Hver dag.

Derfor øker personalisert shopping ordreverdien!

BLOGGSERIE (7/9): Bare 10 dager etter at vi lot våre kunder starte gratis demo av personalisert shopping-pakken fra Crall er trenden krystallklar. Ordreverdien hos de som tester har i gjennomsnitt økt med 27%. Hvorfor gjør den det egentlig?

Alle kjenner en superselger. Kunnskapsrik, med inngående kjennskap til hva du trenger og ikke minst hva som trigger deg.

HANDLER MER
Den beste superselgeren jeg kjenner er Bendik. Han selger sykler og sykkelutstyr, og har i en årrekke vært min “utstyrs-pusher”. Fyren er helt rå. Har alltid (!) et svar når jeg spør, og husker alt. Hvilke sko jeg har til racer´n, terrengsykkelen og stisykkelen. Hvilken farge de har (skoene altså), når pedalene sist ble byttet, hvor mange gram hjelmen min veier, hvilken styretape jeg byttet til i fjor og om dekkene er slitt. Alt dette basert på ting jeg har kjøpt før, kikket på og nesten kjøpt.

Men, aller viktigst! Han har full kontroll på hvilke skotrekk jeg bør pare med hvilke sko, hvilke sokker som er ekstra varme, når på året jeg bør bruke tørr og ikke våt kjedeolje, når det er salg på nettopp den langarmete sykkeltrøya jeg har kikket på 10 ganger tidligere og hvilke produkter han personlig liker best, og – hva andre sykkelkompiser anbefaler. Han er til og med grei og sender meg melding når nye varer er kommet inn, og gir meg kompisrabatt.

Resultatet? Jeg handler. Igjen, og igjen og igjen!

24/7, SYSTEMATISK SUPERSELGER
Og av nettopp samme grunn fungerer Personalisert Shopping med kunstig intelligens så utrolig godt i de fleste nettbutikker.

Ved å huske din atferd og legge den sammen med atferden til tusenvis av andre kunder (hvilke produkter er sett på, lest om, søkt etter, kjøpt, unnlatt kjøpt, returnert) kan en smart nettbutikk blant annet foreslå for deg de produktene den vet det er høy sannsynlighet for at du kjøper. Akkurat som Bendik.

Men der Bendik må ta lunsj, spise middag, sove, sykle og teste produkter – jobber den smarte nettbutikken 24/7. Søndager. Jul, påske og sommerferie. Alltid på jobb. Blir aldri sliten. Og, den jobber med en så kjedsommelig systematikk at selv tyske ingeniører ville blitt imponert. Den digitale superselgeren sørger selvsagt også automatisk for å sende ut personaliserte e-poster, bursdagshilsner og tilbud til kundene dine.

PERSONALISERT SHOPPING
I vår byttet vi i Mystore partner innen Personalisert Shopping. Vår nye leverandør er Crall, og som en introduksjon til deres verktøyskasse for økt konvertering og ordreverdi, har vi latt alle våre kunder prøve deres produkter gratis i 30 dager (er du allerede Mystore-kunde finner du startknappen for din gratis demo i kontrollpanelet).

Bare 10 dager etter at vi i mai lot de første kundene teste Crall-pakken gratis, viser statistikkene at kundene som har startet en demo i gjennomsnitt øker ordreverdien med 27%. Synes du tallet er høyt skal du vite at giganter som Amazon tilskriver 35 % av sin omsetning til å ha direkte sammenheng med deres geniale motor for anbefalinger. 

Ønsker du en 30-dagers gratis test av Personalisert Shopping i din Mystore-nettbutikk, så er det gjort i en fei. Du starter demoen med et par-tre klikk via Mystore-kontrollpanelet og personalisert shopping blir automatisk aktivert i nettbutikken din.

Dette er noe av det du kan teste:

  • Smart handlekurv som viser anbefalte og alternative produkter i handlekurven
  • Anbefalinger. Relevante, anbefalte vises på alle sider i nettbutikken
  • Smart søk. Viser produkter basert på kjøpshistorikk m.m.
  • Søkehjelp. Gir automatiske søkeforslag, autoutfylling, stavekontroll
  • Live-rapporter. Se hva som selger best akkurat nå.
  • Live handlekurv: Se hva brukerne har i handlekurven
  • Chat. Start live-chat basert på hvilken side brukeren ser på
  • Popups. La sprettoppvinduer automatisert og segmentert vise spesialtilbud til kunder og brukere
  • Avglemt handlekurv. Systematisk oppfølging av kunder med gjenglemte, ufullstendige handlekurver
  • Unike ordrebekreftelser. Tilpass til din butikk slik at de passer dine din stil, dine kunder og øker mersalget

Du kan for øvrig lese mer om personalisert shopping på mystore.no. Ønsker du å se hvordan verktøyene til Crall fungerer i deres introduksjonsvideo (16min).

2019-08-26T13:05:58+02:00Av |Markedsføring, Netthandel|

Om forfatteren:

Bjørn Tore Lysnes er Content & Brand Manager i Mystore.no. Det betyr at han har ansvaret for markedsføringen av Mystore og innholdet i alle våre kanaler. Bjørn Tore har jobbet som innholdsprodusent og innholdsutvikler i digitale flater siden 1998.