Slik gjør vi handel enklere. Hver dag.

Økt salg handler om fokus på detaljene

BLOGGSERIE (9/9): I det siste av i alt ni blogginnlegg om hvordan du kan øke salget i nettbutikken er det tid for oppsummering og refleksjon slik at kanskje nettopp din nettbutikk blir den som skiller seg ut i mengden.

Som vi startet med i første innlegget. Teorien bak hvordan du øker salget er enkel, men det er såpass mange ting å tenke på at det kan være vanskelig å vite hvor man skal starte. 

En ting er hvertfall sikkert. Har du ikke kunder i butikken din, så er det heller ingen som kjøper noe. Det er ikke gitt at så fort du starter en nettbutikk og kobler til et domene at kundene begynner “å springe ned dørene” hos deg. 

10 000 nettbutikker?
Det finnes i dag antakeligvis et sted mellom 7 000 – 10 000 norske nettbutikker, og om man legger til alle utenlandske nettbutikker så skjønner man fort at det ikke bare er enkelt å finne din butikk dersom man ikke er synlig. 

Og skal man ha trafikk til butikken så må man være synlig i flere kanaler. Velg ut de kanalene du føler du mestrer selv, og begynn med å drive inn trafikk i disse kanalene. Har du ikke en egen markedsføringsavdeling, så er det ingen skam å be om hjelp for å skaffe mer trafikk til din butikk.

Ta deg tid når du bygger butikken din, sørg for å ikke slurve med å legge inn gode produktbeskrivelser. Husk at både søkemotorene og kundene dine liker gode produktbeskrivelser. Gjør butikken din så presentabel som mulig ved å bruke gode bilder og enkel kategoristruktur slik at kundene finner frem til det de leter etter.

Det aller viktigste er at man daglig har et bevisst forhold til det å drive trafikk til nettbutikken, hvordan skal trafikken konverteres til kjøpende kunder og hvordan skal du få de kjøpende kundene til å handle mer. Trafikken kommer ikke ikke av seg selv, selv om nettbutikken er online. Det er ikke gitt at alle kundene finner frem til det de skal handle hos deg og fullfører kjøpet. Klarer man i tillegg få kunden til å legge mer i handlekurven når de først er kommet inn i butikken, så er man kommet langt.  

Regnestykket – formelen til suksess
Med andre ord; vær bevisst på alle delene som kreves for å selge mer. Sett deg gjerne dedikerte mål for hva du vil oppnå. De fleste som driver butikk setter seg gjerne mål om at de ønsker å vokse så og så mye til neste år. Eksempelvis om du har en butikk som omsetter for 1 000 000 kr og du ønsker å øke omsetningen til 1 500 000 for neste år. Om man da bruker formelen for å øke omsetningen så kan man regnes seg baklengs frem til hvordan man mer strukturert kan oppnå det målet, og samtidig kunne sette seg delmål på veien.

La oss ta dette med et eksempel:

Du omsetter i dag for 1 000 000 kr. Du har 100 000 økter i nettbutikken din dette året og en konverteringsrate på 1%. Gjennomsnittsorden er 1000 kr. 

Du ønsker å omsette for 1 500 000 kr neste år, altså en økning på 50%. Du har nå flere måter å oppnå dette på. En måte å oppnå dette på er enkelt og greit å øke trafikken til nettbutikken med 50% slik at du har 150 000 økter neste år. Og samtidig beholde konverteringsraten og gjennomsnittsordren på samme nivå.

150 000 økter x 1% x 1000 kr = 1 500 000 kr i omsetning.

Dersom du velger denne veien så kan du fokusere på å drive inn mer trafikk via de mest kjente kanalene. Velg de kanalene du føler du mestrer godt og be om hjelp dersom du trenger det med de kanalene som er utfordrende.

Flere veier til mål
Men det finnes også flere veier til målet du har satt deg om å oppnå 50% mer omsetning.

Hva skjer dersom du velger å ikke jobbe noe med å drive inn trafikk, men heller jobber med å øke konverteringen i nettbutikken?

La oss sette opp regnestykket igjen:

Du jobber ikke med trafikken og satser på å holde samme nivå på trafikken neste år med 100 000 økter. Du øker derimot konverteringsraten i nettbutikken med 50% til 1,50% samtidig som at ordreverdien forblir på 1000 kr.

100 000 økter  x 1,5% x 1000 kr = 1 500 000 kr.

Her ser man at man oppnådde akkurat samme resultat, nemlig en økning på 50% omsetning, selv om man ikke har hatt flere besøkende kunder enn året før. 

På samme måte kan man sette seg mål for å øke ordreverdien tilsvarende til man oppnår ønsket økning i omsetning.

Alt samtidig?
Den aller beste måten å jobbe på dog, er nok å jobbe strukturert med alle tre delene i nettbutikken, både trafikk, konverteringsrate og ordreverdi, slik at man forbedrer alle delene. Men man må jobbe strukturert og velge ut de delene man kan påvirke mest, for som med mye annet i livet så er det ikke gjort over natta.

En annen mulighet for å selge mer er selvsagt å selge fysisk. Enten i butikk, på stand, som pop-up-store eller bare fra lageret.

2019-08-26T13:07:08+01:00By |Markedsføring, Netthandel|

Om forfatteren:

Rudi Thomassen er Chief Commercial Officer i Mystore.no.