Slik gjør vi handel enklere. Hver dag.

Hvordan øke gjennomsnittlig ordreverdi?

BLOGGSERIE (6/9): Hvordan kan du jobbe for at kundene dine skal bruke mer penger i nettbutikken din? Hva må du gjøre for at kunden skal legge noen ekstra produkter i handlekurven?

Du kjenner sikkert igjen noen av de vanligste triksene fra fysisk handel. Eksempelvis, “Kjøp 3, betal for 2”, som gjør at kunden ender opp med tre produkter i stedet for ett produkt  som var utgangspunktet. Selv om kunden har fått ett produkt gratis så har den tross alt handlet for dobbelt så mye som planlagt. “Kjøp hele settet og få det billigste produktet gratis” er et annet triks. I stedet for at kunden kun kjøpte skjorten og jakken som var den opprinnelige planen, så kjøper kunden også buksa og genseren som hørte til, og ordreverdien er plutselig doblet. Da gjorde det kanskje ikke så mye at du måtte gi sokkene gratis.

Det aller vanligste er kanskje likevel at ekspeditøren i kassa spør om du trenger noe i tillegg til det du egentlig skulle handle. “Trenger du batterier også?” eller “Trenger du forsikring på produktet?”.

ALLE BEKKER SMÅ
Betydningen av å øke den gjennomsnittlige ordreverdien i butikken skal ikke undervurderes. La oss ta frem et eksempel igjen:

Du har 50 000 kunder som kommer til nettbutikken din hver måned, hvorav 2% (1000 stk) av disse gjennomfører et kjøp med en gjennomsnittlig ordreverdi på 890 kr.

Trafikk (50 000) x Konverteringsrate (2%) x Gjennomsnittlig ordreverdi (890 kr) = Omsetning (890 000 kr).

La oss nå si at neste måned har du samme trafikk og samme konverteringsrate, men du øker den gjennomsnittlige ordreverdien med 110 kr, til 1000 kr.

Regnestykket blir da:

Trafikk (50 000) x Konverteringsrate (2%) x Gjennomsnittlig ordreverdi (1000 kr) = Omsetning (1 000 000 kr).

Differansen blir da på 110 000 kr denne måneden, altså en økning i omsetning på 12,4%, selv om det ikke er flere kunder som handler hos deg

FRI FRAKT
Alle disse triksene for å øke ordreverdien kan i utgangspunktet overføres og brukes på nett også.  

I netthandelen så har man også et annet triks i ermet, nemlig frakt. Fri frakt over et visst beløp er kanskje det grepet for nettbutikker for å øke ordreverdien.

La oss si at du har en gjennomsnittlig ordreverdi på 890 kr. Da kan det kanskje vurderes om man har mulighet til å tilby fri frakt dersom ordrebeløpet er over 1000 kr. Om kunden har lagt varer i handlekurven for 890 kr så skal det ikke så mye til for kunden å legge inn et ekstra produkt på f.eks 150 kr for å slippe frakten. Vipps, så har man økt ordreverdien med 150 kr.

Selvfølgelig er det et regnestykke for nettbutikkeier om hvor lønnsomt det er å dekke frakten for kunden. Det blir nemlig fort kostbart å sende pakker til listepris med eksempelvis PostNord eller Bring. Du bør derfor ha en god fraktavtale på plass ettersom. I Mystore har vi over lang tid jobbet knallhardt for å få på plass en fraktavtale som en del av vår nettbutikkløsning, og fra sommeren 2019 kan vi nå endelig tilby en fraktavtale som betyr store kostnadskutt for mange små- og mellomstore nettbutikker. Du må gjerne sjekke fraktkalkulatoren på Mystore Frakt for å se hva denne avtalen kan bety for deg.

Fri frakt er for øvrig noe du enkelt kan sette opp i nettbutikkene våre. Husk å gjøre noen regnestykker på kostnadene også, og – husk for all del å ta rede på hva den gjennomsnittlige ordreverdien faktisk er før du begynner. Om din gjennomsnittlige ordreverdi er på 1100 kr så er det sannsynligvis en dårlig deal for deg å innføre fri frakt over 1000 kr.

PRODUKTPAKKER
En annen ting du kan gjøre for å øke ordreverdien er å sette sammen pakker av produkter, omtrent på samme måte som i en fysisk butikk. I Mystore har vi eksempelvis laget to løsninger (apper) som lar deg gjøre dette på litt ulik måte.

Den ene appen kalles Produktpakker. Med denne appen kan du sette sammen ferdige produktpakker som inneholder enkeltprodukter fra din nettbutikk. Om ønskelig så kan du også legge rabatt på pakkene du ønsker å selge. Med andre ord så kan du bundle sammen flere produkter til ett større produkt, som igjen gjør at kunden kan handle for en større sum enn utgangspunktet.

Den andre appen heter Shop The Look. Som navnet tilsier så kan du vise frem flere produkter i ett bilde og gjøre det enkelt for kundene å kjøpe det de ser på bildet. Produktene legges i handlekurven hver for seg. Det vil ikke være en samlet pris for alle produktene. Men har man et fint bilde så er sjansen ganske god for at det legges flere produkter i handlekurven enn det ene. Et eksempel er å vise frem et bilde av et helt antrekk om du selger klær. Om bildet og antrekket er bra så kan kunden enklere legge både genseren, skjorta, jakken og buksa i handlekurven i stedet for kun genseren. Slike “Shop The Look-bilder” er også ypperlig å markedsføre på Facebook eller Instagram.

MERSALG I HANDLEKURV
Hva med mersalg i kassa? Eller mersalg i handlekurven som det gjerne kalles på nett.  “Trenger du batterier også?” eller “Trenger du forsikring på produktet?”. Dette kan enkelt også gjøres på nett. I Mystore har vi to hovedfunksjoner som hjelper til med dette. Mersalg i Handlekurv er en av appene som ligger i vår App Store. Denne appen henter de 4 første relaterte produktene til produktet kunden din har tatt med i kassa. Appen fungerer meget bra om du har produkter som passer veldig bra sammen og gjerne virker logisk for kunden å legge til i kassen.

Dersom du vil ta neste steg for å selge mer i handlekurven så er vi igjen tilbake til Personalisert Shopping med Crall som vi har nevnt tidligere. Ved bruk av Crall´s produktanbefalinger så vil kunden få tilpassede produkter basert på kunstig intelligens presentert i handlekurven på en enkel måte som gjør at kunden ved et ekstra klikk kan legge flere produkter i handlekurven. Da vi lot våre kunder teste Cralls produktpakke gratis i 30 dager økte nettbutikkene i gjennomsnitt ordreverdien med 27%.

På samme måte kan man legge til ekstra produktforslag i ordrebekreftelsene som sendes ut. Ved bruk av denne funksjonen så har kunden riktignok allerede fullført kjøpet. Men hva om kunden ble påminnet etter å ha fullført kjøpet om at det kanskje kunne vært lurt og handle dette også. “Glemte du å handle dette” eller “Andre kunder kjøpte også dette” er eksempel på widgets som kan legges i ordrebekreftelsen ved bruk av Crall. Hva er vel bedre enn at kunden handler enda mer rett etter at de har fullført et kjøp?

2019-08-26T13:06:05+02:00Av |Markedsføring, Netthandel|

Om forfatteren:

Rudi Thomassen er Chief Commercial Officer i Mystore.no.