Skip to content
AdobeStock_298438631-min
Lena Utnes Näs7. november 2019 15:25:32 CET8 min read

Slik får du stålkontroll på jula du også!

 

Hva om desember med relativt enkle grep kunne være måneden der du:

  • Får potensielle kunder til å returnere til nettbutikken din igjen, og igjen, og igjen…
  • Hjelper folk til å finne gavene de ikke visste de skulle kjøpe
  • Forsterker relasjonene med nye og gamle kunder
  • Rydder i gammelt skrot
  • Legger planer for neste år

Let’s face it. Desembersalget er en utfordring for mange nettbutikker, og med koronasituasjonen blir julesalget ekstra krevende. Kjøpsfestene har stått i kø med Halloween, Black Friday, Black Week, Thanksgiving og Cyber Monday og desember kan oppleves som et vakum både for butikken din og kundemassen generelt. Kampen om alltid å være på tilbudssiden har vært altoppslukende. 

Når lurer du kanskje fælt på hva du nå skal gjøre for å skape oppmerksomhet og tiltrekke deg gamle og nye kunder for å gjøre desember til en positiv måned. Julehandelen 2020 forventes å sette rekord korona-epidemien til tross. Grunnet den spesielle situasjonen vi er i bruker nordmenn mindre penger på tjenester og reiser, og det forventes derfor at man har mer å rutte med når julehandelen skal gjøres. Ifølge spørreundersøkelser vil lokal handel og netthandel få et stort løft sammenlignet med tidligere år.
For å hjelpe deg litt på vei finner du under konkrete tips og inspirasjon til ting som det kan være smart å igangsette i  forkant av desember, eller som kan gjennomføres i løpet av årets siste måned.

Juleklar?

Aller først en påminnelse. Er julen en viktig måned for din nettbutikk, og du ikke er kommet i gang med kampanjeforberedelsene så bør du hurtigst mulig komme i gang med detaljplanleggingen, finne produktene du skal promotere, velge målgruppene du skal satse mot, gjøre design av salgsbannerne og produksjonene av annonsetekster til Google og Facebook slik at det aller meste ligger klar til utrulling straks Black Week-feberen avtar. Kjenner du allerede nå en stigende panikk for at du ikke har dette under kontroll, så ta kontakt så hjelper vi deg i mål.

Glem nå heller ikke at nettbutikken din gjerne kan speile høytiden. Selv om ikke alle besøkende er like opptatt av det, så er det jo hyggelig med litt julestemning i nettbutikken, ikke sant! Så, finn frem julepynten – eller julebannerne om du vil. Har du ikke tid eller designerferdighetene til å gjøre det selv, så kontakt mediebyrået ditt eller Mystore.no så får du jobben gjort i en fei.

Julekalender, nyhetsbrev og flere salgsleads

Ved første øyekast kan det være lett å avskrive en julekalender i nettbutikken som et prosjekt der det renner ut giveaways i form av premier. Ikke nødvendigvis. En julekalender er en mulighet og et trekkplaster til skape gode leads som kan gi god avkastning på både kort og lang sikt. 

Du sender jo allerede ut nyhetsbrev, ikke sant! Hvorfor ikke bruke desember og en julekalender til å øke kundemassen du sender ut nyhetsbrevene til? Rett og slett samle inn hundrevis av nye e-postmottakere som du kan friste og ønske velkommen med et eget julenyhetsbrev eller legge snedig planer for å følge opp i løpet av januar.

 

Julekalenderen du finner i vår appstore kan enkelt plugges inn i din Mystore-nettbutikk og samler automatisk inn e-postadressene til alle som deltar. Bruker du MailChimp eller MailMojo kan du sette opp kalenderen og nyhetsbrevsystemene til å synkroniseres slik at deltakernes e-postadresser automatisk overføres én gang hvert døgn. Den samme kalenderen kan du med et par knips integrere på Facebook-siden slik at du treffer enda flere brukere. Selvsagt skal du promotere julekalenderen som en eller flere posts på Facebook-siden.

Andre åpenbare fordeler med å kjøre en julekalender er at deltakerne vender tilbake til nettbutikken din. Noen blir med hele veien gjennom alle 24 lukene, mens andre hopper av etter en håndfull luker er åpnet. Uansett. De som blir med på kalenderen din vender tilbake til nettbutikken din med en hyppighet du ellers bare kan drømme om. Altså inntil 24 muligheter til å generere leads, gjøre et salg, mersalg, reklamere for kommende produktnyheter, gi bort premier og rabattkoder.

Som bonus – får du en rekke muligheter til å fortelle hvem du er. Til å styrke lojaliteten til din butikk, skape ambassadører og generelt påvirke eksisterende og potensielle kunders opplevelse av deg og transformere ditt varemerke til en merkevare som de har følelser og forventninger knyttet til.

Hva deltakerne i en julekalender kan vinne er selvsagt opp til deg å bestemme, men mulighetene er mange. Et tips kan være å benytte anledningen til å sette fokus på nye produkter, vise frem bestselgerne dine eller kvitte deg med gamle og utgående storselgere. Nyåret er jo uansett ofte tiden for å fylle nettbutikken med nyheter. Kanskje kan du som bonus gjøre noe morsomt ut av rabattkoder til alle som deltar og gi dem en forsmak på eventuelle salg og kampanjer som kommer på nyåret.

Kjøpshjelp og gavetips

Vi har alle opplevd det på ett eller annet tidspunkt. Hva kjøper en til den som har alt? Hva er det tenåringer i dag ønsker seg egentlig? Whats hot, whats not? Hvilke bukser passer til blusen du har lyst til å kjøpe til kona? Hva kjøper en til en mann når 1 av 10 menn ikke en gang selv vet hva de ønsker seg? Hvilket dekor til julebordet fungerer sammen, og hvordan sette sammen et spennende sett av interiørdetaljer som sitter som et skudd?
Vel, er det ikke da et kjempetips å hjelpe dine potensielle kunder til å finne produkter de ikkje visste de ønsket å kjøpe?

Shop the Look*
Alle Mystore-butikker kan aktivere Shop the Look som app der kan vise frem kunnskapen din og sette sammen gode tips til ting som ser bra ut sammen. Dette være seg interiøret i en stuen, festklær, treningsklær eller baderomsutstyr. Les mer om Shop the Look i vår appstore.
Slikt inspirasjonsinnhold er også populært innhold å spre organisk, og med betalt annonsering i SoMe-kanaler og distribusjon i egne nyhetsbrev når du enda flere. Potensielt kan et klikk på en annonse for Shop the Look gi økt gjennomsnittlig ordreverdi, og derigjennom redusere annonsekostnaden. Du kan selvsagt også bruke Shop the Look-innholdet aktivt som inspirasjon og tips i julekalenderen din om du vil. Eksempelvis putte et produkt inn i en luke som premie, og samtidig lenke til en Shop the Look-oppføring der brukeren finner tips til produkter som passer sammen. 
*Shop the Look bør ikke brukes til salg av pakkeprodukter.

 

 

Filter basert på sesong, interesse m.m.
Mindre tidkrevende enn Shop the Look og samtidig en betydelig mer strukturert måte å jobbe på, er å bruke filterfunksjonaliteten i Mystore-plattformen til å bygge unike produktoversikter som brukeren selv kan velge ved å klikke på en bestemt filtervisning.
I tillegg til å sette opp filter for de klassiske produktegenskapene som størrelse, farge og produsent – hvorfor ikke legge til relevante produktegenskaper som jul, julepynt, julegavetips til mannen, tenåringen m.m. og deretter knytte filtre til disse. Når julen er over kan du deaktivere koblingen mellom produktegenskapene og filtrene slik at filtrene ikke lenger er synlig, og deretter re-aktivere dem ved neste passende anledning. 
Bonusen med filtre er at de også blir til unike url´er i nettbutikken din. Dermed kan du lenke direkte til filtrene fra eksempelvis kampanjer i Facebook, Google Ads, organiske poster, blogginnlegg og kategorisider. 
Les mer om Filter i vår appstore

Produktkategorier og tips-sider
Akkurat som du kan skape produktegenskaper og filtre som er sesongbetonte, så kan du selvsagt legge til en eller flere sesongbaserte kategorier der du viser frem produkter du og kundene dine mener er relevante som julegaver. Du skaper ganske enkelt dine egne sider for julefavorittene, og har igjen direkte-url´er i din nettbutikk som du kan lenke til fra kampanjer og organisk innhold.

Du kan til og med hente frem utdrag av julekategorien(e) din(e) på forsiden om du vil det. Når julehandelen er over deaktivere du de aktuelle julekategoriene slik at de ikke lenger vises.
Ønsker du å skape tipssider til sesong- eller interessebaserte produkter der du setter utforming, detaljer og kvalitet i høysete kan du selvsagt bygge disse i form av innlegg i bloggen din og lenke til enkeltprodukter m.m. Dette lar seg kombinere med å lenke fra blogginnlegget til filter eller kategoriene du har skapt. 

Tid for å rydde

Er din nettbutikk blant dem som opplever desember som lavsesong med mye ledig tid? Da gjelder det å utnytte den ledig kapasiteten til å rydde i gammelt skrot og gjøre deg klar for kjøret som starter når jule-vakuumet gir seg på nyåret.
Med andre ord finne forbedringspunkter og iverksette tiltak. Eksempelvis:

  • Kjøre webanalyse for nettbutikken for å sjekke at du er der du skal være med tanke på målgrupper, brukeratferd og nettbutikkens utseende og informasjonsstruktur
 
  • Er din siste søkeordsanalyse fortsatt relevant? Er du trygg på at statusen for den organiske synligheten av butikken din er god? Finner folk frem til nettbutikken, enkeltprodukter og produktkategorier?  Er det noen tekniske tilpasninger som kan gjøres for at nettbutikken fremstår maksimalt optimalisert for søkemotorer?
  • Ser produktsidene bra ut? Er det noe du kan gjøre for å piffe opp bestselgerne dine slik at de treffer kundene enda bedre, og hva kan du gjøre for å skape nye bestselgere? Opplevde du i løpet av året som gikk at du ble tom for bestselgerne? Det er unødvendig. Appen minimum lagerbeholdning sørger for at du har kontroll. 
  • Hva er status for konverteringsraten? Økende eller synkende? Helt konkret – hva må konverteringsraten være i år for at du skal være fornøyd, og vet du hvordan du kommer deg dit? I blogginnlegget hvordan øke konverteringen i nettbutikken finner du en hel sjekkliste av tiltak du kan iverksette. Og, har du ikke tid til å gjøre det selv er innkjøpt konverteringsoptimalisering kanskje en av de beste investeringene du kan gjøre.
  • Sørg for å kvitte deg med gamle bannere, legg deg en liten plan for hva du trenger å produsere av bannere og sett i gang med produksjonen. Trenger du hjelp kan du kontakte Mystore.no eller mediebyrået du vanligvis benytter

Lykke til!

 

 

avatar

Lena Utnes Näs

Head of Marketing

KOMMENTARER

RELATERTE INNLEGG