Skip to content
Lena Utnes Näs8. desember 2017 14:19:24 CET4 min read

Starte nettbutikk?

Når du skal starte nettbutikk er det mye å tenke på. Her gir vi deg noen tips før du går i gang.

Hvis du allerede har en fysisk butikk, kan nettbutikken være en god kanal for å øke salget samt å nå ut til flere potensielle kunder.

Navn på butikken

Hvis du skal starte opp butikk for første gang må du velge navn for bedriften. Det finnes en rekke formelle krav når du skal velge navn på bedriften. Du må også ta stilling til selskapsform med mer.
Les tips og råd til deg som skal starte bedrift på Altinn.no

Domene og webhotell

Når du skal starte nettbutikk må du ha et domene. Domene er din unike adresse på nett. Du kan registrere ditt domenenavn hos hvilken som helst domeneleverandør.
Sjekk om domene er ledig på norid.no
Du må også ha webhotell for lagring av filene i nettbutikken. Sjekk om butikkleverandøren du velger tilbyr hosting.

Butikkleverandør

Det er mange spørsmål som dukker opp når du skal velge leverandør av nettbutikk.
Her er noen viktige spørsmål:

  • Kan jeg opprette demo og teste ut løsningen?
  • Er løsningen brukervennlig?
  • Hvilken funksjonalitet er tilgjengelig?
  • Fungerer sidene på mobil?
  • Hva koster det?
  • Er hosting og drift inklusiv?
  • Er support inklusiv og på hvilket språk?
  • Tilbyr leverandøren hjelp til markedsføring?

Les også mer om valg av e-handelsplattform på bloggen vår

Følg med konkurrenter

Før du starter nettbutikk kan det være lurt å sjekke hva konkurrentene dine gjør på nett. Naviger deg gjennom nettbutikkene, abonner på nyhetsbrev og følg med på hva de deler i sosiale medier. Finn ut hvordan du kan skille deg ut fra konkurrentene.

Lag en plan og iverksett!

Før du går i gang, sørg for at at du har en plan, gjerne en god plan!
Om du skal inn i en nisje med stor konkurranse, hva er det som skiller deg fra dine konkurrenter?

Innhold

Hvis du har en fysisk butikk må du ta stilling til om du skal ha de samme varene i nettbutikken som i fysisk butikk.
Sørg for å ha gode produktbeskrivelser, produktbilder og informasjon om produsentene. Sjekk med produsentene om de har bildebanker med profesjonelle bilder av produktene, samt logo til produsentene.
Når du skriver produktbeskrivelser er det viktig at du bruker egne ord og ikke kopierer produsentens tekster ordrett. Skriv det kunden trenger å vite om produktet for å kjøpe det.
Husk å ha en side med informasjon om bedriften med kontaktopplysninger og organisasjonsnummer. Husk også å ha salgsbetingelser godt synlig i nettbutikken.

Design

Du bør sikre at du har et godt design som er funksjonelt og som fungerer like bra på mobil og nettbrett som på desktop.
Du må ha mulighet til å justere farger slik at de er tilpasset logo og den grafiske profilen du ønsker.
Se vårt utvalg i designmaler

Betalingsløsning

Sjekk at leverandøren du velger har de betalingsløsningene som du ønsker å tilby i nettbutikken.
De fleste forbrukere ønsker å betale med bank- eller kredittkort, faktura eller en betalingsløsning for mobil. Med en helintegrert løsning som Klarna Checkout kan du tilby betaling med både faktura, delbetaling og kredittkort. Betaling med Vipps er en helt ny og etterspurt betalingsløsning i nettbutikker.
I Mystore.no sin e-handelsplattform er Klarna Checkout inkludert i månedsprisen.

Lager og lagerhåndtering

En viktig del av driften med nettbutikk er å holde oversikt over lagerbeholdningen. Når du skal starte nettbutikk er det lurt å sjekke at leverandøren har systemer for ordre- og lagerbehandling samt oversiktlige rapporter som er regulert av det norske lovverk.
Våre nettbutikker er integrert i samme system som vår datakasse. Alle produkter, lagerstatus, ordrer og kunder er på plass i samme system. Enklere blir det ikke.
Hvis du vurderer outsourching av lager så kan du lese vår bloggartikkel om temaet her

Frakt og logistikk

Når du skal sende varer er det viktig å ta stilling til om du skal ha gratis frakt, fast frakt, om frakten skal baseres på vekt eller automatisk fraktberegning. Det finnes flere ulike måter å beregne frakt på. Fra enkle matriser til helautomatiske integrasjoner. Det bør også være enkelt å håndtere ordrer og returer.

Regnskap

Sjekk at butikkleverandøren har integrasjoner mot regnskapssystemer og hvordan de fungerer. Det er både tids- og kostnadsbesparende å ha en nettbutikk som er integrert med regnskapssystemet du bruker. Hvis du ikke har en integrasjon må du belage deg på manuelt arbeid for hver ordre. Tid du kunne brukt til å jobbe med innhold og markedsføring av varene du skal selge.

Markedsføring

Det hjelper lite med en fin nettbutikk hvis ikke kundene finner varene du selger. Sosiale medier, blogg, digitale annonser og nyhetsbrev er viktige kanaler for å markedsføre produktene dine. Sjekk om butikkleverandøren du velger tilbyr hjelp til markedsføring.
Her kan du lese våre tips til hvordan du markedsfører nettbutikken

Statistikk

For å måle effekten av det du gjør i nettbutikken bør du ta i bruk et analyseverktøy som for eksempel Google Analytics. Google Analytics er et kraftig analyseverktøy som gir deg innsikt i hvor kundene dine kommer fra, hva de søker etter, hvilke tidspunkt på dagen du har mest trafikk i nettbutikken og mye mer. Husk også å sette opp sporing av netthandel sånn at du kan måle konverteringer (handlinger) i nettbutikken.
Les hvordan du setter opp Google Analytics for netthandel

Drift

Når nettbutikken er lansert er det viktig at du setter av tid og ressurser til oppdatering og drift. Det tar tid å legge inn varer, håndtere ordrer og returer, pakke og sende varene. Det er viktig at du holder nettbutikken oppdatert og sjekker at alt fungerer.

Hvilke lover og regler gjelder for netthandel?

Det er lover og regler for alle som skal drive netthandel. Det er Forbrukerombudet som har tilsyn med næringsdrivendes markedsføring og kontraktsvilkår.
Les nyttig informasjon om e-handel på Forbrukerombudets nettside

Lurer du på hva det koster å starte nettbutikk og hvilken plattform du skal velge?

Les vår bloggpost om forskjellene på skybasert og Open Source-løsning
Vi hjelper deg å lykkes!

Prøv gratis demo i 14 dager
avatar

Lena Utnes Näs

Head of Marketing

KOMMENTARER

RELATERTE INNLEGG